سونوگرافی آنومالی چیست؟

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی انومالی که به عنوان سونوگرافی میان‌ دورۀ بارداری نیز شناخته می‌شود، نگاهی دقیق به فرزند و رحم‌تان می‌اندازد. فردی که سونوگرافی را انجام می‌دهد (مسئول سونوگرافی)، روند رشد نرمال جنین و جای قرارگیری جفت را بررسی می‌کند. سونوگرافی انومالی را گرچه اغلب سونوگرافی هفتۀ 20 بارداری می‌نامند، اما آن را می توان در هر زمانی بین هفتۀ 18 و هفتۀ 20 بارداری بعلاوۀ شش روز، انجام داد.

سونوگرافی آنومالی

این تصویر، صورت و دست‌های یک جنین در هفتۀ 20 بارداری را نشان داده و ذهنیت دقیق تری از آنچه در سونوگرافی آنومالی قابل رؤیت است به شما می دهد.

سونوگرافی آنومالی

دیدن فرزندتان در صفحۀ نمایشگر می‌تواند برای تان خیلی هیجان‌انگیز باشد. می‌توانید همسر، دوست یا یکی از اعضای خانواده را به عنوان همراه با خود داشته باشید تا این تجربه را با او در میان بگذارید.

هدف اصلی از انجام این سونوگرافی بیشتر بررسی روند رشد جنین و نرمال بودن آن است تا تشخیص اینکه دختر است یا پسر. گرچه در همین سونوگرافی هم این امکان برای تان وجود دارد که جنسیت فرزندتان را بپرسید یا عکسی از سونوگرافی خود دریافت کنید.

گاهی مسئول سونوگرافی تصویر واضحی از جنین ندارد که بتواند جنسیت آن را مشخص کند، که علت آن ممکن است وضعیت قرارگیری جنین یا چربی زیاد در شکم باشد. سیاست برخی بیمارستان‌ها این است که از گفتن جنسیت کودک به والدین ممانعت کنند تا جلوی اشتباهاتی که ممکن است در تشخیص جنسیت روی دهد را بگیرند. می‌توانید از پزشک خود در مورد قوانین و سیاست بیمارستان مورد نظر سوال کنید.

آیا مجبورم که سونوگرافی انومالی انجام دهم؟

انجام این سونوگرافی به خودتان بستگی دارد. در اوایل دوران بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان در خصوص دلیل فرستادنتان برای انجام سونوگرافی آنومالی، اینکه این سونوگرافی چه کمکی به شما می‌کند، چه اطلاعاتی به شما می‌دهد و چه اطلاعاتی نمی‌دهد را به صورت مکتوب برای تان تشریح می کند. این مشاوره که در ابتدای بارداری صورت می گیرد به شما فرصت کافی می‌دهد تا درخصوص انجام یا عدم انجام این سونوگرافی تصمیم بگیرید.

سونوگرافی آنومالی

در این سونوگرافی چه چیزهایی برای مادر قابل مشاهده است؟

بسیاری از بیمارستان‌ها به شما این اجازه را می‌دهند تا تصاویر سونوگرافی که حدود 30 دقیقه طول می‌کشد را در حین انجام سونوگرافی تماشا کنید. چنانچه پیش از این، سونوگرافی دیگری در دوران بارداری‌تان انجام نداده باشید، مسئول سونوگرافی ابتدا بررسی می‌کند تا مطمئن شود که فقط یک جنین است و تاریخ زایمان‌تان را تایید می‌کند.

مسئول سونوگرافی قبل از بررسی و بیان جزئیات، توجه‌تان را به ضربان قلب بچه و بخش‌هایی از بدنش نظیر صورت و دست‌ها جلب می‌کند. احتمالا هنگامیکه مسئول سونوگرافی بچه را جزء به جزء مشاهده و بررسی می‌کند، تشخیص اعضای بدن بچه برای‌ شما سخت خواهد بود.

دکتر علیرضا رضوانی زاده

رادیولوژیست

بورد تخصصی از دانشگاه تهران

فلوشیپ از آمریکا

در تصویر سونوگرافی استخوان‌های بچه به رنگ سفید و بافت‌های نرم بدنش، خاکستری و نقطه نقطه دیده می‌شوند. مایع آمنیوتیکی که دور جنین را احاطه کرده است نیز در تصویر به رنگ سیاه است.

سونوگرافی آنومالی

برخی از مسئولین سونوگرافی بعد از اینکه والدین فرزندشان را دیدند، صفحۀ نمایشگر را به سمت خود می چرخانند تا بقیۀ اسکن و بررسی را انجام دهند و در انتهای کار هم تصاویر را به شما نشان می‌دهند. برخی از واحدهای انجام سونوگرافی هم صفحه نمایشگر ثانویه‌ای در پایین تخت دارند و شما می‌توانید کل فرایند سونوگرافی را در آن ببینید.

آیا می‌توانم عکسی از سونوگرافی خودم داشته باشم؟

سونوگرافی آنومالی

اکثر بیمارستان‌ها این امکان را به والدین می‌دهند تا تصویر سونوگرافی فرزند خود را خریداری کنند. بهتر است قبل از حضور برای انجام سونوگرافی، در این خصوص از بیمارستان مورد نظر اطلاعات لازم را کسب نمایید. غالبا عکس را روی کاغذهای حرارتی چاپ می‌کنند و به علت حساس بودن این کاغذها به دما نمی‌توانید عکس سونوگرافی را لمینت کنید. درضمن توصیه می‌شود که پیش از انجام سونوگرافی به مسئول سونوگرافی بگویید که چند عکس می‌خواهید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات