سرطان اندومتر رحم چیست ؟ – بخش دوم

در ابتدا بخش اول این مقاله را که تکمیل کننده این بخش را با کلیک بر روی “سرطان اندومتر رحم چیست ؟ – بخش اول” مطالعه نمایید.

• سن بالا

هر چه سن بالاتر می‌رود احتمال بروز سرطان رحم افزایش می‌یابد. این سرطان اغلب بعد از شروع یائسگی بروز می‌کند.

• چاقی مفرط

چاقی مفرط احتمال بروز این سرطان را افزایش می‌دهد. علتش ممکن است این باشد که تجمع بیش از حد چربی، تعادل هورمون‌های بدن را برهم می‌زند.

• هورمون‌ درمانی برای درمان سرطان سینه

تاموکسیفن (tamoxifen)، داروی مصرفی در هورمون‌ درمانی برای درمان سرطان سینه، احتمال بروز سرطان رحم آندومتر را بالا می‌برد. اگر در حال حاضر، تاموکسیفن مصرف می‌کنید، موضوع را با پزشک خود مطرح و در مورد خطرات احتمالیِ این دارو با او مشورت کنید. در کل، فواید استفاده از این دارو بر خطرات احتمالیِ ناچیزی که ممکن است در پی داشته باشد، ارجحیت دارند.

سرطان رحم

سرطان رحم

• به ارث بردن سندروم سرطان روده‌ی بزرگ یا کولون (colon cancer syndrome)

سندروم لینچ (Lynch syndrome) که سرطان کلورکتال غیر پولیپوزی وراثتی (hereditary nonpolyposis colorectal cancer) نیز نام دارد، سندرومی است که احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ و دیگر گونه‌های سرطان نظیر آندومتر را افزایش می‌دهد. سندروم لینچ در اثر یک جهش ژنتیکی که از والدین به فرزند ارث می‌رسد، بروز می‌کند. اگر یکی از اعضا خانواده‌تان به این سندروم مبتلا است، موضوع را با پزشک در میان بگذارید و در مورد خطر احتمالیِ ابتلای‌تان به این سندروم ژنتیکی با او مشورت کنید. چنانچه تشخیص بر آن است که به این سندروم مبتلا هستید، در مورد تست‌های غربالگری سرطان که باید انجام دهید با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از سرطان رحم

برای کاهش خطر احتمالیِ ابتلا به سرطان اندومتر می‌توانید اقدامات زیر را در نظر داشته باشید:

• با پزشک خود در مورد خطرات احتمالیِ هورمون‌ درمانی پس از یائسگی مشورت کنید. اگر برای رفع علائم یائسگی خواهان انجام هورمون‌درمانی هستید، ابتدا تمام جوانب آن را با پزشک خود مورد بررسی قرار دهید. چنانچه پیش از این عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) نداشته‌اید، باید بدانید که بعد از یائسگی، انجام هورمون‌درمانی و جایگزین کردن استروژن به تنهایی، سبب افزایش خطر بروز سرطان رحم آندومتر می شود. دریافت ترکیبی از استروژن و پروژسترون (progestin) با هم، این خطر را کاهش می‌دهد. در هر حال، هورمون‌ درمانی خطرات احتمالیِ دیگری نیز در پی دارد پس قبل از انجام آن در مورد مزایا و معایبش با پزشک خود مشورت کنید.

• قرص‌های جلوگیری از بارداری مصرف کنید. حداقل یک سال مصرف قرص‌های جلوگیری، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می‌دهد.

تصور می‌شود که تاثیر پیشگیریِ این قرص‌ها از سرطان، تا چندین سال ادامه پیدا می‌کند. با این حال، این قرص‌ها اثرات جانبی دارند، به همین خاطر پیش از مصرف در مورد مزایا و معایب آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

• وزن خود را در حد مناسب و سالم نگه دارید. اضافه وزن مفرط، خطر ابتلا به سرطان رحم آندومتر را افزایش می‌دهد، بنابراین تلاش کنید تا وزن خود را در حدی مناسب حفظ کنید. اگر لازم به کاهش وزن است، با افزایش تحرک فیزیکی و کاهش میزان کالری دریافتیِ روزانه‌ی خود، وزن خود را پایین بیاورید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات