12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش سوم

اجتناب از کشیدن سیگار

سیگار کشیدن، خطر سقط جنین، مشکلات رشدی، قطع جفت و زایمان زودرس را افزایش می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهند که سیگار کشیدن در دوران بارداری، احتمال ابتلای نوزاد به شکاف لب یا شکاف کام را افزایش می دهد.

اگر هنوز هم برای کنار گذاشتن سیگار، قانع نشده اید، بهتر است بدانید که سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر مرده زایی و احتمال مرگ در دوران نوزادی را افزایش می دهد. هرگز برای ترک سیگار دیر نیست. هر سیگاری را که شما روشن نمی کنید، شانس داشتن زندگی سالم را در نوزادتان افزایش می دهد. در صورتی که قادر به ترک سیگار نیستید، بهتر است از مراقب سلامت خود کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند. حتی اگر سیگاری نیستید، از دود سیگار نیز باید دوری کنید.

کاهش مصرف کافئین

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم

زنان باردار باید مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز برسانند. این میزان کافئین را می توان از یک فنجان (250 میلی لیتری) قهوه غلیظ دریافت کرد. نتیجه ی مطالعه ای که در سال 2008 بر روی زنان باردار انجام گرفت، نشان داد که خطر سقط جنین در زنانی که بیش از این میزان کافئین مصرف می کنند، نسبت به زنانی که کافئین مصرف نمی کنند، دو برابر افزایش می یابد.

افزون بر این، کافئین هیچ گونه ارزش غذایی ندارد و جذب آهن را برای بدن سخت می کند. همچنین کافئین یک ماده محرک است و باعث سر درد و سوزش قلب شده و خوابیدن را برای شما دشوارتر خواهد کرد.

نوشیدن قهوه را محدود کنید یا قهوه های بدون کافئین مصرف کنید. میزان کافئین را در مواد دیگری که مصرف می کنید، مانند چای، نوشیدنی های غیرالکلی، نوشیدنی های انرژی زا، بستنی قهوه، و همچنین داروهایی که برای سردرد، سرماخوردگی و حساسیت و… مصرف می کنید، نیز بررسی کنید.

حذف خطرات محیطی

برخی از شغل ها برای شما و جنینی که در شکم شما در حال رشد است، خطرناک هستند. در صورتی که به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی، فلزات سنگین (مانند سرب یا جیوه)، عوامل بیولوژیک مشخص یا در معرض تشعشع قرار دارید، باید هر چه سریع تر تغییراتی را در شغل خود اعمال کنید.

به خاطر داشته باشید که برخی از شوینده ها، سموم دفع آفات، حلال ها و سرب موجود در داخل آب آشامیدنی که از طریق لوله های قدیمی به دستمان می رسد، نیز می توانند مضر باشند. در مورد موادی که به صورت روزانه با آن ها سروکار دارید با پزشک خود صحبت کنید و در صورت لزوم از قرار گرفتن در معرض آن ها اجتناب کنید.

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش اول

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش دوم

مراجعه به دندانپزشک

سلامتی دهان و دندان خود را فراموش نکنید. به طور مرتب مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و از دندان های خود مراقبت کنید.

جابجایی هورمون ها در دوران بارداری می تواند شما را بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماری لثه کند. افزایش سطح پروژسترون و استروژن می تواند سبب واکنش متفاوت لثه ها نسبت به باکتری های موجود در پلاک دندان شده و در نتیجه منجر به تورم، خونریزی و حساس شدن لثه ها (التهاب لثه ها) بشود. بنابراین بهتر است برای انجام بررسی کلی به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از سلامت روانی

بسیاری از زنان باردار دچار تغییرات گاه و بیگاهی در حالات روحی و روانی خود می شوند. اما اگر نوسانات روحی و روانی شما شدید باشد یا باعث بر هم زدن زندگی روزمره شما شده باشد، ممکن است مبتلا به افسردگی شده باشید که در دوران بارداری شایع است.

در صورتی که احساس افسردگی شما بیش از دو هفته به طول بیانجامد و هیچ چیز باعث بهبود روحیه ی شما نشود یا در صورتی که احساس اضطراب خاصی داشته باشید، بهتر است با مراقب سلامت خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز، شما را به یک فرد متخصص ارجاع دهد.

همچنین اگر در معرض هرگونه بدرفتاری قرار دارید، بهتر است با مراقب سلامت خود در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

بهترین سونوگرافی تهران

بهترین سونوگرافی در تهران

معرفی بهترین مرکز سونوگرافی تهران

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات