12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش اول

اکنون که پی به بارداری خود برده اید، باید هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی مراقبت زیادی از خود داشته باشید. شما می توانید با پیروی از دستورات ساده ای که در ادامه ی این مطلب بیان می شود، دوران بارداری خود را بدون هیچ گونه مشکلی سپری کرده و یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید.

مراقبت های اولیه دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری، برای شما و کودکتان اهمیت زیادی دارد. به محض اطلاع از بارداری خود به یک ماما یا پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مراجعه، پزشک یا ماما وضعیت شما را بررسی خواهد کرد تا از هرگونه شرایطی که می تواند منجر به مشکلاتی در بارداری شود، اطلاع بیابد.

قبل از یافتن پزشک متخصص که مورد تایید شما باشد، نگرانی ها و سوال های خود را در رابطه با مصرف دارو و … با مراقب سلامت خود در میان بگذارید.

داشتن تغذیه ی صحیح

شاید شما هم شنیده باشید که زنان باردار باید به جای دو نفر غذا بخورند، اما واقعیت این است که شما در دوران بارداری خود، فقط به حدود 300 کالری اضافی در روز نیاز دارید. دقت داشته باشید که بدن شما باید پروتئین زیادی را دریافت کند. بدن شما قبل از بارداری به 45 گرم پروتئین نیاز داشت، اما اکنون به 70 گرم پروتئین نیاز دارد. اگرچه نیاز بدن به کلسیم در دوران بارداری همانند دوران قبل از بارداری است، اما تامین کلسیم مورد نیاز بدن بیشتر از هر زمان دیگری دارای اهمیت است و این موضوع برای بیشتر زنان باردار به یک چالش تبدیل می شود.

شما باید از مصرف گوشت و تخم مرغ خام، آبمیوه ها و محصولات لبنی غیر پاستوریزه، غذاهای دریایی خام و انواع گوشت های فرآوری شده (سوسیس، کالباس و …) اجتناب کنید تا از ورود باکتری هایی که می توانند به جنین آسیب برسانند، به بدن جلوگیری شود. همچنین در دوران بارداری باید از مصرف ماهی های خاصی که حاوی مقادیر زیادی جیوه یا مواد آلوده ی دیگری هستند، خودداری شود.

مصرف ویتامین های دوران بارداری

مکمل های دوران بارداری معمولا نسبت به مولتی ویتامین های استاندارد، حاوی فولیک اسید و آهن بیشتری هستند.

مصرف فولیک اسید قبل از بارداری و نیز در اوایل بارداری، اهمیت زیادی دارد. مصرف فولیک اسید خطر ابتلا به نقایص مادرزادی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را در نوزاد کاهش می دهد.

در حالت ایده آل، شما باید حداقل یک ماه قبل از بارداری، مقدار 400 میکروگرم فولیک اسید در روز مصرف کنید. پس از تایید بارداری، مصرف روزانه ی فولیک اسید باید به 600 میکروگرم افزایش یابد.

همچنین شما باید آهن کافی دریافت کنید. نیاز بدن به آهن در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری، به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.

در نظر داشته باشید که مصرف زیاد برخی مواد گاهی می تواند مضر باشد. از مصرف زیاد هرگونه ویتامین اجتناب کنید و هرگز بدون مشورت با مراقب سلامت خود، مکمل اضافی یا داروهای گیاهی مصرف نکنید.

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش دوم

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش سوم

بهترین سونوگرافی تهران

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات