دندانپزشکی رفتن در بارداری

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

آیا کار دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر است؟

پرسش های مربوط به دندانپزشکی برای بیشتر مادران باردار متداول است. تمیز کردن دندان ها و معاینات سالانه در دوران بارداری نه تنها بی خطر است بلکه توصیه می شود. افزایش سطح هورمون در دوران بارداری باعث متورم شدن لثه ها، خونریزی و خرابی دندان ها می شود و باعث تحریک بیشتر لثه ها می شود.

کارهای دندانپزشکی پیشگیرانه در بارداری، برای جلوگیری از عفونت های دهان مانند بیماری لثه، که با زایمان زودرس مرتبط، ضروری است.

در مورد سایر کارهای منظم دندانپزشکی در دوران بارداری چه می توان گفت؟

در زمان بارداری؛ کارهای دندانپزشکی مانند پر شدن حفره و تاج باید تحت درمان قرار گیرد تا احتمال عفونت کاهش یابد. سه ماهه دوم بارداری برای انجام کارهای دندانپزشکی مناسب است. پس از رسیدن به سه ماهه سوم، ممکن است دراز کشیدن به پشت برای مدت طولانی بسیار دشوار باشد و کارهای دندانپزشکی را غیر ممکن کند.

امن ترین زمان برای کلیه کارهای غیر ضروری دندانپزشکی، پس از زایمان است.

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

با این وجود، بعضی اوقات کارهای اورژانس دندانپزشکی مانند کانال ریشه یا کشیدن دندان نیز لازم است. بهتر است درمان های انتخابی مانند سفید کردن دندان ها و سایر روش های زیبایی باید تا بعد از زایمان به تعویق بیافتند. بهتر است در حین بارداری از این کار دندانپزشکی خودداری کنید و از قرار دادن جنین در حال رشد در معرض خطرات، حتی اگر حداقل باشد، خودداری کنید.

داروهایی که در کارهای دندانپزشکی در بارداری استفاده می شود، ایمن هستند؟

در حال حاضر، مطالعات متناقضی در مورد عوارض جانبی احتمالی این داروها بر روی جنین وجود دارد. لیدوکائین رایج ترین دارو برای کارهای دندانپزشکی است. لیدوکائین (دسته B) پس از تزریق از جفت عبور می کند.

در صورت نیاز به کار دندانپزشکی، مقدار داروی بی حسی که تزریق می شود باید تا حد ممکن کم باشد، اما همان میزان هم برای شما کافی است. اگر درد را تجربه کردید، درخواست داروی بی حسی کنید. هنگامی که احساس راحتی کردید، میزان استرس برای شما و جنین کاهش می یابد. همچنین هرچه آرام تر باشید، بی حسی نیز بهتر کار می کند.

معمولاً کارهای دندانپزشکی برای جلوگیری یا درمان عفونت به آنتی بیوتیک ها نیاز دارند. آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین که برای ایمنی در دوران بارداری دارای برچسب دسته B هستند، ممکن است بعد از کارهای دندانپزشکی شما تجویز شود.

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

اشعه ایکس که در دندانپزشکی در بارداری استفاده می شود، مضر است؟

اشعه ایکس معمول، معمولاً برای آزمایشات انجام می شود، بهتر است آزمایش های شامل این اشعه را به تاخیر انداخت و پس از زایمان انجام داد. اشعه ایکس برای انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی به ویژه در موارد اضطراری، ضروری است. طبق دانشکده رادیولوژی آمریکا، هیچ یک از پرتوهای تشخیصی به اندازه ای نیست که بتواند عوارض جانبی در رویان یا جنین در حال رشد ایجاد کند.
مطابق با ADA و ACOG، اشعه X برای امور دندان در دوران بارداری با محافظت مناسب و رعایت ایمنی کافی قابل انجام است.

برخی از زنان ممکن است قصد داشته باشند که در سه ماهه اول برای جلوگیری از پیشرفت خرابی یا مشکلات دندان، به دندانپزشکی مراجعه کنند؛ اما باید این کار را نکنند، گرچه هیچ مدرکی مبنی بر آسیب دیدن جنین برای کسانی که تصمیم می گیرند در این بازه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنند، وجود ندارد.

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

رفتن به دندانپزشکی در بارداری

پیشنهاداتی برای رفع نیازهای بارداری و کارهای دندانپزشکی

انجمن دندانپزشکی (ADA) به زنان باردار توصیه می كند كه رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، دندان های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیردندان فلوراید تأیید شده بشویند و از نخ دندان نیز استفاده کنند.

در دوران بارداری از معاینات دندانپزشکی استفاده کنید.

به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

در صورت امکان کارهای دندانپزشکی غیر اضطراری را تا سه ماهه دوم یا بعد از زایمان موکول کنید.

کارهای زیبایی باید بعد از زایمان انجام شود.

اگر به دندانپزشکی مراجعه کردید، پس از قرار گرفتن روی صندلی، پاها را در حالت مناسبی قرار دهید تا گردش خون به طور مناسب انجام شود.

یک بالش بگیرید تا به راحتی قرار گیری بدن شما و جنین تان کمک کند.

می توانید هدفون داخل گوش خود بگذارید و صوت های مورد علاقه ی خود را گوش کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات