دو دلیل اصلی برای مجاز بودن مصرف عسل در دوران بارداری

خوردن عسل در بارداری

در این مطلب دو دلیل اصلی برای مجاز بودن مصرف عسل در دوران بارداری آمده است:

– سیستم گوارشی مادر می تواند سم را کنترل کند

روده فرد بالغ قادر به کنترل هرگونه ورود احتمالی اسپورهای کلستریدیوم است، زیرا میکروبیوم گوارشی بزرگسالان کاملاً ثابت است. فلور محافظی در روده بزرگسالان وجود دارد که از رشد اسپورها جلوگیری می کند، بنابراین مانع از بوتولیسم می شود.

همچنین وجود فلور محافظ بیشتر به معنای فضای کمتری برای رشد باکتری است، در نتیجه جایی برای پیشرفت این سم وجود نخواهد داشت. بیشتر اوقات بوتولیسم نمی تواند درون دستگاه گوارش سالم رشد کند.

اگرچه درست است که سیستم ایمنی بدن زن در دوران بارداری ضعیف می شود، اما در بارداری های طبیعی و نرمال،هیچ تغییری در فلور گوارشی که منجر به افزایش خطر بوتولیسم شود، وجود ندارد.

بعید است سم بوتولیسم به نوزاد منتقل شود

یک مقاله منتشر شده در سال 2010 در مجله پزشکی خانواده کانادا توضیح می دهد که به علت وزن مولکولی، بعید است که سم بوتولینوم از جفت عبور کرده و به جنین برسد.

همان طور که می توان تصور کرد، بوتولیسم در دوران بارداری نیز بسیار نادر است، بنابراین بررسی دقیق اثرات باکتری بر روی زنان باردار و جنین برای پزشکان دشوار است.

خوردن عسل در بارداری

خوردن عسل در بارداری

با وجود این واقعیت که سموم بوتولیسم نمی توانند از جفت عبور کنند، بر اساس این گزارش حتی خوردن عسل در دوران بارداری و ورود سم بوتولیسم در بدن مادر هیچ تأثیر منفی بر جنین نخواهد گذاشت. در موارد نادر گزارش شده که یک زن باردار با خوردن عسل به بوتولیسم مبتلا شده است، ولی تا کنون هیچ شواهدی از نقوص تولد یا بوتولیسم نوزادان پیدا نشده است.

نکات ایمنی

در حالی که به طور کلی مصرف عسل در دوران بارداری مجاز تلقی شده است، زنان بارداری که دچار مشکلات گوارشی مانند کرون یا سندروم روده تحریک پذیر (IBD) هستند، باید اقدامات احتیاطی بیشتری درباره خوردن عسل داشته باشند.

با پزشک در مورد توصیه های مصرف عسل در دوران بارداری و افزایش خطر عفونت با سم بوتولیسم مشورت کنید.

هر شرایطی که دستگاه گوارش یا فلور را مختل کند، مانند اختلال ایمنی یا ساختاری، می تواند خطر ابتلا به بوتولیسم در زنان باردار را افزایش دهد.

همچنین بهتر است در صورت قرار دادن عسل در رژیم منظم غذایی خود به مقدار زیاد و مصرف آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.
آنتی بیوتیک ها می توانند فلور طبیعی روده را تحت تأثیر قرار دهند و فرد را مستعد ابتلا به انواع عفونت کنند.

اگر تصمیم دارید در دوران بارداری خود عسل مصرف کنید، حتما عسل پاستوریزه و تأیید شده تهیه کنید. اگرچه عسل خام در دوران بارداری ایمن است، اما بهتر است محض احتیاط از سالم بودن آن مطمئن شوید.

همچنین به خاطر داشته باشید که عسل در درجه اول از شکر تشکیل شده است، بنابراین به وزن بارداری تان توجه کنید، منابع قند خود را در صورت توصیه پزشک به خودداری از قند اضافی یا داشتن دیابت بارداری محدود کنید.

خوردن عسل در بارداری

خوردن عسل در بارداری

آیا عسل برای سلامتی مفید است؟

آیا خوردن عسل فوایدی برای سلامتی دارد یا باید کاملا از مصرف آن خودداری کرد و با وجود صحبت ها در مورد بوتولیسم و عسل آیا ارزش خطر کردن را دارد؟ احتمال این که زنان باردار تحت تاثیر این عفونت قرار بگیرند کم است، در واقع عسل مزایای مختلفی بر سلامتی فرد دارد. اگرچه به طور کلی عسل به عنوان یک منبع غذایی غنی از ویتامین یا مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود، اما حاوی برخی مواد مغذی است.

مطالعات ثابت کرده که خوردن عسل می تواند به بیماری آسم کمک کند، همچنین باعث التیام زخم ها، درمان سرفه و تسکین گلودرد شود.

عسل ماده غذایی خوشمزه ای است و دارای طعم های متنوعی بر اساس تنوع محلی زنبورها و گیاهان است. از عسل می توان در پخت و پز برای شیرین سازی دسرها و غذاها استفاده کرد.

نتیجه گیری

آگاهی از رژیم غذایی در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و داشتن تغذیه مناسب می تواند به تامین تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادر و جنین کمک کند، با این وجود هیچ دلیلی برای منع مصرف عسل در دوران بارداری وجود ندارد.

مادران باردار باید از خطر خوردن غذاهای خام در دوران بارداری آگاهی کافی داشته باشند، زیرا این ماده می تواند حاوی باکتری های مضر برای مادر و جنین باشد، اما خوشبختانه عسل خام ضرری ندارد.

عسل برای مادر و جنین خطری ندارد و می تواند برای شیرین کردن نوشیدنی و غذاها یا حتی به عنوان یک روش طبیعی برای تسکین گلودرد مفید باشد، بنابراین می توان در دوران بارداری با خیال راحت عسل خورد.

اگر ترجیح می دهید از طعم شیرین عسل در دوران بارداری خود لذت ببرید، سعی کنید انواع پاستوریزه و مجاز آن را تهیه کنید، عسل خام و مورد اطمینانی را انتخاب کنید که حداقل فرآوری روی آن انجام شده باشد .

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات