درمان های خانگی علائم کیست تخمدان – بخش دوم

کیست تخمدان

4. گرما

گرما جریان خون را افزایش می دهد و به کاهش درد کمک می کند. سعی کنید برای حدود 20 دقیقه یک کیسه آب گرم یا بطری آب گرم پیچیده شده در حوله را بر روی شکم یا کمر خود قرار دهید. تکرار این کار چند بار در روز بی خطر است به شرطی که کیسه تان به اندازه کافی گرم نباشد و پوست را نسوزاند. در حال استفاده از کمپرس گرم نخوابید.

5. تکنیک های آرامش سازی

استرس و اضطراب منجر به افزایش شدت درد می شود. تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق به تسکین اضطراب کمک کرده و از شدت درد می کاهد. انجام این تکنیک ها همچنین به فرد کمک می کند تا درد طولانی مدت را کنترل کرده و سلامت عمومی را به دست آورد.

6. دستگاه TENS

تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست (TENS) یک جریان الکتریکی کم و ایمن را به اعصاب می رساند. این جریان می تواند نحوه پاسخ اعصاب به درد را تغییر دهد و درد پریود و کیست تخمدان را به میزان محسوسی کاهش دهد. دستگاه های TENS بدون نسخه در دسترس افراد هستند، اما پزشک هم ممکن است آن را تجویز کند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان

7. کاهش وزن

اگر زنی دارای اضافه وزن باشد، کاهش وزن ممکن است به بدن او در تنظیم بهتر هورمون ها، جلوگیری از ایجاد کیست بیشتر و بهبود علائم درد و خستگی کمک کند. کاهش وزن زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دشوار است، بنابراین سعی کنید ناامید نشوید، زیرا ممکن است زمان بر باشد.

8. تغییرات رژیم غذایی

بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاومت انسولینی دارند. این امر می تواند منجر به ابتلا به دیابت شده، بارداری را دشوارتر کرده و باعث افزایش وزن شود.

تغییر اساسی رژیم غذایی به بهبود علائم کیست تخمدان کمک می کند، اما از آن جا که پژوهش های انجام شده در این زمینه تاثیر مستقیم رژیم غذایی را در درمان تخمدان پلی کیستیک نشان نداده است، بنابراین فرد باید برای شناخت تاثیر غذاها از روش آزمون و خطا استفاده کند.

از آن جا که زنان مبتلا به PCOS ممکن است مقاومت به انسولین داشته باشند، کاهش مصرف قند برای آن ها مفید خواهد بود. بیشتر غذاها از جمله کربوهیدرات ها مانند نان و ماکارونی حاوی قند هستند.

پزشک می تواند با بررسی خون فرد، احتمال ابتلای به دیابت را تشخیص دهد. انتخاب مناسب غذاهای کاملا سالم به فرد کمک می کند تا وزن خود را در یک محدوده طبیعی قرار دهد.

روش های دیگر برای درمان کیست تخمدان

نیازی به درمان پزشکی کیست تخمدان تا زمانی که کیست رشد نکند یا علائمی نداشته باشد، نیست.

درمان های پزشکی برای کیست تخمدان شامل موارد زیر است:

– قرص های ضد بارداری هورمونی برای تنظیم هورمون ها و کاهش خطر ابتلا به کیست بیشتر.

متفورمین برای افزایش حساسیت به انسولین در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک

– جراحی به منظور درآوردن کیست با ایجاد یک برش کوچک در ناف یا شکم

– درآوردن تخمدان یا لوله های فالوپی در صورت تخریب این ساختارها توسط کیست

ممکن است لازم باشد یک پزشک به طور منظم تومور خوش خیم در حال رشد را کنترل کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است توصیه به درآوردن تومور کند حتی اگر سرطان زا نباشد یا علائمی ایجاد نکند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان

زمان مراجعه به پزشک

فقط یک پزشک می تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد و بی خطر بودن درمان خانگی آن را تعیین کند. زنانی که مشکوک به کیست تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک هستند باید به متخصص زنان مراجعه کنند. پزشک سوابق بیماری و شرح حال فرد را بررسی می کند و ممکن است سونوگرافی یا آزمایش خون برای او تجویز کند.

در موارد نادر، کیست تخمدان ممکن است به یک شرایط اورژانسی تبدیل شود. پارگی کیست می تواند باعث درد غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. لگن درد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ از علائم پارگی کیست می باشد. در صورت بروز این نشانه ها، فرد باید سریعاً با پزشک تماس بگیرد یا به بیمارستان مراجعه کند.

دیدگاه

کیست تخمدان عارضه بسیار شایع در زنان است، بیشتر این نوع کیست ها بی خطر هستند و با گذشت زمان از بین می روند. درمان کیست حتی در صورت تداوم آن، ایمن و مطمئن است و می تواند مانع از آسیب جدی به بافت ها شود.

درمان خانگی کیست تخمدان باعث از بین رفتن کیست نمی شود، اما می تواند هرگونه درد و اذیت را تسکین دهد. زنان باید مراقب تغیر علائم خود باشند و درد شدید لگن را جدی بگیرند.

کیست تخمدان با مدیریت صحیح در خانه و مراقبت های پزشکی، می تواند فقط در حد یک مشکل موقتی باشد.

درمان های خانگی علائم کیست تخمدان – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

3.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات