درمان جفت سرراهی

پزشک بر اساس موارد زیر در مورد روش درمان جفت سرراهی تصمیم گیری می کند:

• میزان خونریزی

• ماه بارداری

• میزان سلامت جنین

• وضعیت قرارگیری جفت و جنین

میزان خونریزی، اصلی ترین دغدغه ی پزشک در انتخاب روش درمان این عارضه است.

درمان جفت سرراهی

درمان جفت سرراهی

عدم خونریزی یا خونریزی در حد جزئی

در موارد بروز جفت سرراهی با میزان خونریزی صفر یا جزئی، پزشک اغلب استراحت مطلق تجویز می کند. این به این معنی است که باید تا حد امکان در تخت استراحت کنید و تنها در صورت لزوم و در موارد ضروری، بنشینید یا بایستید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود تا رابطه ی جنسی و حتی فعالیت ورزشی هم نداشته باشید. اگر در این حین خونریزی داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی شدید

در صورت بروز خونریزی شدید، باید در بیمارستان در حالت استراحت مطلق قرار بگیرید. بسته به میزان خون از دست رفته، ممکن است نیاز به انتقال خون باشد. همچنین گاه نیاز است تا برای پیشگیری از زایمان زودرس، دارو مصرف کنید.

در موارد بروز خونریزی شدید، پزشک توصیه می کند تا در نزدیک ترین زمان ممکن، ترجیحا بعد از هفته ی 36 بارداری، وقت سزارین بگیرید.

اگر تاریخ مقرر شده ی سزارین، زودتر از تاریخ مناسب برای زایمان باشد، به جنین کورتیکواستروئید (کورتون) تزریق می شود تا روند رشد ریه هایش سرعت پیدا کند.

خونریزی غیرقابل کنترل که متوقف نمی شود

اگر خونریزی بند نیاید، باید سریعا عمل سزارین صورت بگیرد.

جفت سر راهی (placenta previa) چیست؟

عارضه ی جفت سرراهی چگونه تشخیص داده می شود؟

عوارض احتمالی جفت سرراهی

طی زایمان، دهانه ی رحم باز می شود تا جنین بتواند برای تولد به درون مجرای واژنی راه پیدا کند. اگر جفت سر دهانه ی رحم قرار داشته باشد، هنگام باز شدن دهانه، از رحم جدا می گردد و منجر به بروز خونریزی داخلی می شود. در اینصورت حتی اگر جنین کامل هم نشده باشد، ممکن است نیاز فوری به انجام سزارین باشد؛ زیرا در برخی موارد خونریزی می تواند به حدی شدید باشد که منجر به مرگ مادر شود. همچنین در این حالت، زایمان طبیعی می تواند خطرات زیادی نظیر خونریزی شدید (همور اژیک) طی زایمان و چند ساعت بعد از زایمان برای مادر در پی داشته باشد.

روش های کنار آمدن با عارضه ی جفت سرراهی

عارضه ی جفت سرراهی می تواند برای زنان باردار بسیار نگران کننده باشد. در ادامه به راه هایی برای کنار آمدن با این مسئله و نحوه ی آماده سازی خود برای زایمان، اشاره شده است:

اطلاعات خود را افزایش دهید:

هر چه بیشتر بدانید و اطلاعات داشته باشید بهتر می دانید که چه اتفاقاتی در پیش رو دارید. با مادرانی که به این عارضه دچار بوده اند در تماس باشبد.

برای جراحی سزارین آمادگی داشته باشید:

بسته به نوع عارضه ی جفت سرراهی که به آن مبتلا هستید، ممکن است نتوانید زایمان طبیعی داشته باشید. خوب است همواره هدف اصلی را در یاد داشته باشید؛ هدف سلامتی خودتان و فرزندتان است و نوع زایمان چندان اهمیتی ندارد.

از استراحت مطلق لذت ببرید:

اگر فرد فعالی باشید، استراحت مطلق می تواند برایتان کلافه کننده و محدودیت زا باشد. با این حال، می توانید از این زمان عاقلانه استفاده کنید و پروژه های سبکی مانند موارد زیر را به انجام برسانید:

جفت سرراهی

درمان جفت سرراهی

• یک آلبوم عکس درست کنید

• با آشنایان نامه نگاری کنید یا برایشان پیام بفرستید

• در مورد سبک جدید زندگی که در پیش رو خواهید داشت، مطالعه کنید

با خودتان خوش بگذرانید:

برای خودتان لذت های کوچک فراهیم کنید. برای مثال:

• یک دست لباس راحتی جدید برای خودتان بخرید

• یک کتاب جالب بخوانید

• برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه تان را تماشا کنید

• دفتری برای شکرگزاری تهیه کنید

با افراد خانواده و دوستان تان در ارتباط باشید و با آن ها گفت و گو کنید تا از حمایت شان برخوردار بمانید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات