آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری بی خطر است ؟

هندوانه در بارداری

تغذیه مناسب یکی از قسمتهای اساسی بارداری موفقیت آمیز است. زنان باردار باید دائماً مراقب آنچه که مصرف می کنند باشند. میوه ها همیشه به خانم های باردار توصیه می شوند زیرا فواید بی نظیری برای زنان باردار به همراه دارند. هندوانه نه تنها بی خطر است بلکه برای خانم های باردار نیز بسیار مفید است.

آیا می توانید در دوران بارداری هندوانه بخورید؟

بله ، هندوانه را می توان در دوران بارداری مصرف کرد. هندوانه اگر به میزان متوسط مصرف شود ، نه تنها بی خطر بلکه برای یک زن باردار و کودک او نیز بسیار مفید هستند.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

در زیر لیستی از مزایای منحصر به فرد هندوانه برای زنان باردار آورده شده است.

هندوانه در بارداری

هندوانه در بارداری

1. سوزش معده و تسکین آن

بارداری باعث تغییرات عمده هورمونی در بدن می شود. این تغییرات درجاتی از ناراحتی را به همراه دارد. اسیدیته و سوزش معده دو دلیل عمده در زنان در طول بارداری است. هندوانه به عنوان یک اثر تسکین دهنده بر روی سیستم هضم شناخته شده است و می تواند اسیدیته و سوزش معده را تسکین دهد. گاهی اوقات ، تقریباً بلافاصله می تواند این کار را انجام دهد. بنابراین ، دفعه بعدی که از سیستم هضم تشدید شده رنج می برید ، مستقیماً سراغ این هندوانه های خوشمزه بروید.

2. از ورم جلوگیری می کند

زنان باردار معمولاً با تورم، دست و پنجه نرم می کنند. ورم به دلیل تجمع غیرمعمول مایعات در بافتهای خاص بدن ایجاد می شود. محتوای زیاد آب در هندوانه به باز شدن انسداد کمک می کند و از ورم شما را خلاص می کند.

3. موثر در برابر کمبود آب بدن

یکی دیگر از مشکلات شایع مرتبط با بارداری کمبود آب بدن است. کمبود آب بدن می تواند باعث ناراحتی جزئی شود ، از خستگی و بی حالی تا مشکلات جدی تر برای زنان باردار مانند زایمان زودرس. هندوانه ها تقریباً از نود درصد آب تشکیل می دهند و به ویژه در مبارزه با کمبود آب موثر هستند.

هندوانه در بارداری

هندوانه در بارداری

4. بیماری صبحگاهی

زنان باردار به خصوص در چند هفته اول بارداری از حملات تهوع و استفراغ رنج می برند. حتی اگر به آن حالت تهوع صبحگاهی گفته شود ، این حملات می توانند در هر زمان در طول روز رخ دهند. یک لیوان آب هندوانه صبح برای مقابله با این بیماری بسیار موثر است. علاوه بر تسکین بیماری صبحگاهی ، یک لیوان آب هندوانه در صبح بسیار انرژی بخش است.

5. ایمنی بدن را تقویت می کند

بدن یک زن باردار برای دو نفر – خودش و کودک در حال رشد – با عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کند. این ممکن است گاهی اوقات باعث کاهش سطح ایمنی بدن شود. هندوانه حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که رنگ قرمز را به هندوانه می دهد و به عنوان تقویت کننده سطح ایمنی شناخته می شود.

6. سم زدایی از بدن

هندوانه دارای خاصیت ادرارآوری است که به دفع سموم و کاهش اسید اوریک در بدن کمک می کند. این خاصیت هندوانه به عملکرد مناسب کبد و کلیه در دوران بارداری کمک می کند. همچنین به افزایش SPF پوست کمک می کند.

7. گرفتگی عضلات را تسکین می دهد

بدن یک زن باردار به طور مداوم در تلاش است تا خود را با تغییراتی که ایجاد می کند وفق دهد. تغییرات هورمونی و افزایش سریع وزن باعث گرفتگی عضلات و درد می شود و هندوانه ها در تسکین آن موثر هستند.

8- از رنگدانه سازی پوست جلوگیری می کند

تغییرات هورمونی در بدن زنان در دوران بارداری می تواند پوست را کدر نشان دهد. هندوانه ها هضم غذا را بهبود بخشیده و سموم را دفع می کنند ، در نتیجه پوستی درخشان و طبیعی وجود دارد که فاقد رنگدانه است.

9. یبوست را کاهش می دهد

یبوست یکی دیگر از شکایات رایج زنان در دوران بارداری است. هندوانه دارای محتوای فیبر زیادی است که به تشکیل مدفوع کمک می کند. مقدار زیاد آب همچنین به حرکت روده کمک می کند.

10. استخوان های سالم را در جنین تقویت می کند

یکی دیگر از دلایل مهم زنان باردار برای قرار دادن هندوانه در رژیم غذایی این واقعیت است که هندوانه به تشکیل استخوان و دندان در کودک در حال رشد کمک می کند. هندوانه به مقدار قابل توجهی حاوی کلسیم و پتاسیم است و این مواد معدنی برای رشد مناسب استخوان در جنین لازم است.

مطالعه ای در مجله بین المللی زنان و زایمان نشان داد که در زنانی که به طور منظم از مکمل های لیکوپن دار استفاده می کردند 50٪ احتمال ابتلا به پره اکلامپسی کمتر بود. هندوانه ، بنابراین ، میوه خوبی برای زنان باردار است. هندوانه همچنین دارای چندین ماده معدنی و ویتامین است که به بینایی ، مغز ، سیستم عصبی و سیستم ایمنی کودک کمک می کند.

هندوانه در بارداری

هندوانه در بارداری

فواید دانه های هندوانه برای زنان باردار

بیشتر افراد هنگام مصرف این میوه ، دانه های هندوانه را دور می ریزند. این دانه ها اما مملو از مواد مغذی هستند که می توانند برای مادر و کودک در حال رشد مفید باشند. دانه های هندوانه هنگام بو دادن ترد می شوند و می توانند یک میان وعده لذت بخش و سالم را ایجاد کنند.

مقدار بالای ویتامین C موجود در دانه های هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی جنین در حال رشد بسیار مفید است.

دانه های هندوانه همراه با چربی ها و پروتئین های سالم حاوی فولات ، ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند آهن ، منیزیم ، پتاسیم و روی هستند که همه به رشد و نمو جنین کمک می کنند.

آیا مصرف هندوانه در دوران بارداری عوارض جانبی دارد؟

هندوانه ، اگرچه به طور کلی برای سلامتی مفید و برای زنان باردار مفید است ، اما ممکن است اثرات نامطلوب خاصی داشته باشد. مانند:

در صورت مصرف بیش از حد ، مقدار قند موجود در هندوانه ممکن است منجر به دیابت بارداری شود.

خاصیت ادرار آور هندوانه ممکن است منجر به دفع مواد مغذی ضروری همراه با سموم شود.

توصیه می شود فقط هندوانه های تازه بریده شده مصرف کنید. هندوانه ها تمایل به خراب شدن سریعتری دارند و اگر تازه مصرف نشود ممکن است منجر به حالت تهوع ، استفراغ و بیماری های دستگاه گوارش شود.

تغذیه بارداری

4 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات