تیروئید و خطر سقط جنین

تیروئید و سقط جنین

اگرچه بارداری لذت بخش ترین دوران زندگی یک زن است، اما یک سری عوارض به همراه دارد. زنان باردار ممکن است عارضه های مختلفی را تجربه کنند و یکی از این موارد مربوط به غدد درون ریز در بدن به نام تیروئید است. تیروئید یک غده کوچک است که هورمون های تیروئیدی را ترشح می کند و در جلوی گردن قرار گرفته است.

بعضی اوقات غده تیروئید هورمون های زیاد یا کم تولید می کند. این شرایط به عنوان پرکاری تیروئید (هورمون های بیش از حد) و کم کاری تیروئید (هورمون های کمتر) شناخته می شود. هورمون های تیروئیدی غدد پروانه ای شکل بسیار ضروری هستند، زیرا باعث تنظیم نحوه استفاده بدن از انرژی می شوند، بنابراین بر عملکرد تقریباً سایر اعضای بدن تأثیر می گذارند. تیروئید کنترل نشده می تواند باعث تسریع یا کاهش شدید عملکردهای بدن شود. با این وجود آیا مشکلات تیروئید منجر به سقط جنین می شود؟

چگونه تیروئید خطر سقط جنین را افزایش می دهد

مدت هاست که مشکلات تیروئید با از دست دادن خود به خود بارداری همراه است و می تواند منجربه سقط جنین شود، خصوصاً اگر فرد مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید باشد. بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خود ایمنی التهابی مزمن تیروئید است که در طی آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند، عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد و خطر سقط را افزایش می دهد. بیماری پرکاری تیروئید همچنین در صورتی که به درستی درمان نشود می تواند منجر به سقط جنین شود.

تیروئید و سقط جنین

تیروئید و سقط جنین

تیروئید به روش های زیر بر بارداری فرد اثر می گذارد:

– نقص فاز لوتئال و مشکلات تخمک گذاری در فرد مبتلا به بیماری تیروئید بیشتر است.

– زنان باردار برای رشد جنین به افزایش هورمون های تیروئید نیاز دارند و اختلال عملکرد تیروئید می تواند این امر را مختل کند.

– بیماری هاشیموتو مانع از تغییرات ایمونولوژیکی لازم برای حمایت از بارداری سالم در بدن می شود.

1. خطر سقط جنین به دلیل کم کاری تیروئید

نگرانی و درگیری ذهنی بسیاری از زنان این است که آیا کم کاری تیروئید باعث سقط جنین می شود؟ کم کاری تیروئید می تواند خطر سقط جنین، کم خونی، پره اکلامپسی، نارسایی احتقانی قلب یا مرده زایی را افزایش دهد. سطح طبیعی هورمون تیروئید در طی سه ماهه اول بارداری کمتر از mlU / L 2.5 و در سه ماهه دو و سوم آن کمتر از mlU / L 3 است. در دوران بارداری همواره باید سطح TSH در رنج طبیعی آن حفظ شود. اگر به کم کاری تیروئید خفیف مبتلا هستید، باید تحت نظر قرار بگیرید اما درمان خاصی ندارید. درمان زنان با سطح بسیار پایین TSH شامل مکمل T4 با هورمون های تیروکسین تیروئید است. اگر سابقه خانوادگی یا سقط قبلی به دلیل بیماری تیروئید دارید، می توانید با انجام غربالگری تیروئید به روند درمان خود کمک کنید.

تیروئید و سقط جنین

تیروئید و سقط جنین

2. خطر سقط جنین به دلیل پرکاری تیروئید

سطح تیروئید بالاتر از mlU / L 5 در دوران بارداری نیاز به درمان پرکاری تیروئید دارد. تنها درمان احتمالی پرکاری تیروئید، استفاده کم از داروهای ضد تیروئید برای حفظ سطح T3 و T4 است. در دوران بارداری از آزمایش ید رادیواکتیو که روند طبیعی و خط اول درمان تیروئید است باید اجتناب شود، زیرا برای تولید هورمون تیروئید از ید استفاده می شود و ید رادیواکتیو می تواند از جفت عبور کرده و به جنین آسیب برساند. در سه ماهه اول بارداری پرکاری تیروئید درمان نشده می تواند منجر به تاکی کاردی (تپش قلب) جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده یا از دست دادن بارداری شود.

اقدامات لازم برای جلوگیری از سقط جنین در اثر تیروئید

در ادامه چند نکته برای تیروئید و از دست دادن بارداری آورده شده است:

1. غربالگری تیروئید

افرادی که دارای سابقه خانوادگی و عوارض قبلی تیروئید هستند باید غربالگری انجام دهند.

2. داروهای جایگزین هورمون تیروئید

کم کاری تیروئید با TSH بالای 10 نیاز به درمان دارد.

3. با برنامه باردار شوید

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، پس با برنامه پیش بروید و TSHخود را در به سطح مطلوب برسانید. با تأیید بارداری و نظارت پزشک دوز داروی تیروئیدتان را افزایش دهید.

4. تست بارداری زودهنگام

برای تعیین بارداری هر چه زودتر آزمایش دهید و در صورت کم کاری تیروئید مصرف دارو را شروع کنید. تیروئید کم کار می تواند منجر به سقط جنین شود. می توان با انجام آزمایش بارداری را 7 روز پس از لقاح مشخص کرد. پی بردن زود هنگام بارداری کمک می کند تا درمان به موقع شروع شود.

5. ارزیابی های دوره ای و چکاپ های لازم

در طول بارداری آزمایشات دوره ای انجام دهید و دوز دارو را متناسب با وضعیت خود تنظیم کنید.

6. اختلالات آنزیم تیروئید پروکیداز (TPO) و درمان آن

سابقه اختلال تیروئید با مثبت بودن TPOAb (آنتی بادی ضد تیروئید پراکسیداز) در بارداری مرتبط است و بیمار در اوایل بارداری به درمان جایگزین هورمون تیروئید نیاز دارد.

تیروئید و سقط جنین

تیروئید و سقط جنین

7. TPOAb مثبت

اگر TPOAb شما مثبت است و سابقه سقط مکرر دارید، باید حتما درمان شوید.

8. روش های کمک باروری

بیمارانی که از روش های ART (فناوری کمک باروری) مانند IUI یا IVF استفاده می کنند و دارای کم کاری تیروئید هستند باید قبل از بارداری درمان خود را شروع کنند.

9. وضعیت پرکاری تیروئید

درمان پرکاری تیروئید در طی بارداری به داروهای ضد تیروئیدی نیاز دارد.

سوالات متداول

سوالات متداول مربوط به کم کاری تیروئید، سقط زودهنگام جنین و پرکاری تیروئید در زیر توضیح داده شده است:

1. سطح مناسب تیروئید در بارداری چقدر است؟

سطح تیروئید در طول دوران بارداری باید بین 2.5 تا 3 mlU/L باشد.

2. در صورت درمان کم کاری تیروئید، چگونه می توان خطر سقط جنین را کاهش داد؟

فرد باید غربالگری انجام دهد. همچنین در طول دوره بارداری به صورت دوره ای از نظر هورمون های تیروئیدی ارزیابی و آزمایش شود. پزشک دوز مصرف داروهای تیروئید را متناسب با نیاز فرد تغییر می دهد.

بدون شک بارداری سالم و زایمان کودک زیبا حتی با وجود بیماری تیروئید نیز امکان پذیر است. آن چه اهمیت دارد آگاهی از وضعیت مادر و مصرف داروی مورد نیاز او است. استرس برای مادر بیمار خوب نیست، زیرا تنش روحی منجر به تشدید سطح هورمون و خطر بیشتر می شود. فرد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا در صورت نیاز از او کمک بگیرد. کنترل تیروئید در بارداری اهمیت ویژه ای دارد. شما باید به آگاهی و اقدامات درمانی مناسب مجهز باشید تا در بارداری تان به مشکل برنخورید.

مترجم: محدثه محمدی

2.7 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من توریید دارم اما باردارم دکتر من را زیاد ترساند که باعث سقط جنین می‌شود یک راهکار درست برم بگویند واقعا نگرانم ماه ۵ بارداری ام است