تقویت روحیه بیماران سرطانی

هیچ روش درمانی جایگزینی برای علاج سرطان سینه تاکنون یافت نشده است. اما روش‌های درمانی جایگزین می‌توانند به بیمار در کنار آمدن با عوارض جانبی درمان اصلی، کمک کنند.

درمان جایگزین برای خستگی مزمن

بسیاری از مبتلایان به سرطان سینه، در حین دروۀ درمان و پس از آن، نوعی خستگی مزمن را تجربه می‌کنند که می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند. روش‌های درمانی جایگزین، در کنار درمان اصلی توسط پزشک، می‌تواند به شما کمک کند تا از این خستگی رهایی یابید.

در خصوص موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

• ورزش سبک

در صورت گرفتن موافقت پزشک، سعی کنید که در هفته چند بار ورزش سبک داشته باشید و اگر دوست داشتید دفعات آن را افزایش دهید. پیاده‌روی، شنا، یوگا و تای‌چی ورزشهای مناسبی هستند که می‌توانید انجام دهید.

درمان سرطان سینه

• کنترل و مدیریت استرس

استرس‌تان را در زندگی روزانه کنترل کنید. از میان تکنیک‌های کنترل استرس می‌توان به شل کردن عضلات، تصویرسازی ذهنی و وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان اشاره کرد.

• بروز و بیان احساسات‌تان

فعالیتی پیدا کنید که بتوانید از طریق آن احساسات خود را بنویسید یا ابراز کنید و با دیگران در میان بگذارید. فعالیت‌هایی نظیر نوشتن در دفتر خاطرات، شرکت در جلسات گروه‌ درمانی و صحبت با مشاور می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

حمایت روحی‌-روانی و کنار آمدن با بیماری

مبتلا تشخیص داده شدن به سرطان سینه می‌تواند بسیار آزاردهنده و سنگین باشد. درست در زمانی که بیمار می‌خواهد با شوک ناگهانی حاصل از این خبر و ترس‌هایی که در خصوص آینده‌اش دارد کنار بیاید، از او خواسته می‌شود تا در مورد روش درمانش تصمیم‌گیری کند.

سرطان سینه چیست؟

عوامل ابتلا به سرطان سینه

راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

درمان سرطان سینه – بخش اول

درمان سرطان سینه – بخش دوم

برای کنار آمدن با سرطان سینه، هر کس روش خاص خودش را دارد اما تا قبل از اینکه بتوانید راه مناسب خودتان را پیدا کنید، توصیه می‌شود که موارد زیر را امتحان کنید:

• در مورد سرطان سینه اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید در خصوص درمان خود تصمیم‌گیری کنید. اگر می‌خواهید بیشتر راجع به بیماری خود بدانید، راجع به آن با پزشک‌تان صحبت کنید و در مورد نوع، مرحلۀ پیشرفت بیماری و وضعیت گیرنده‌های هورمونی از او سوال کنید. همچنین از او بخواهید تا منابع اطلاعاتی مناسب و به‌روز موجود در خصوص روش‌های درمانی را به شما معرفی کند.

کسب اطلاعات و دانستن بیشتر در خصوص سرطان سینه و روش‌های درمانی آن می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب روش درمانی مناسب‌تان، اعتماد به تنفس بیشتری بدهد. با این حال، برخی زنان تمایلی به دانستن جزئیات بیماری خود ندارند. اگر شما هم چنین حسی دارید، پزشک خود را نیز در جریان این مسئله قرار دهید.

تقویت روحیه بیماران سرطانی
تقویت روحیه بیماران سرطانی

• با دیگر مبتلایان به سرطان سینه که از بیماری خود بهبود یافته‌اند صحبت کنید. ممکن است صحبت کردن با افراد دیگری که در شرایطی مشابه شما قرار دارند برای‌تان مفید و تسکین‌دهنده باشد.

• یک نفر را پیدا کنید که بتوانید احساسات خود را با او در میان بگذارید. با یکی از اعضای خانواده یا دوستی که شنوندۀ خوبی است صحبت کنید؛ در غیر این‌صورت، با مشاور و افرادی که از لحاظ معنوی برای‌تان الهام‌بخش هستند حرف بزنید. از پزشک خود بخواهید تا یک مشاور متخصص در زمینۀ مشاوره به بیماران سرطانی را به شما معرفی کند.

• رابطۀ خود را با دوستان و اعضای خانواده نزدیک نگه‌دارید. دوستان و اعضای خانواده می‌توانند در حین دوران درمان، از لحاظ روحی-روانی به شکل قابل توجهی از شما حمایت کنند.

به احتمال زیاد وقتی با دیگران راجع به بیماری خود حرف بزنید، افراد زیادی برای کمک به شما اشتیاق نشان خواهند داد. از قبل، به مواردی که در خصوص‌شان نیاز به کمک دارید فکر کنید. ممکن است فقط نیاز داشته باشید تا در زمان‌هایی که احساس افسردگی دارید با یک نفر صحبت کنید یا نیاز داشته باشید که کسی برای‌تان غذا درست کند.

رابطۀ گرم و صمیمی‌تان را با همسرتان حفظ کنید. در برخی از فرهنگ‌ها، سینه‌های زن با جذابیت، زنانگی و مسائل جنسی ارتباط مهمی دارد.

داشتن چنین دیدگاه‌هایی ممکن است عزت‌نفس خود را از دست بدهید یا در برقراری ارتباط صمیمی ونزدیک با همسر خود دچار مشکل شوید. در مورد احساسات و حس ناامنی خود با همسرتان صحبت کنید و او را در جریان افکار و احساسات خود قرار دهید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات