عارضه ی جفت سرراهی چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا اولین علائم و نشانه های جفت سرراهی در سونوگرافی هفته ی 20 بارداری خود را نشان می دهند. این نشانه ها لزوما جای نگرانی ندارند زیرا در اوایل دوران بارداری، جفت اغلب در قسمت پایینی رحم قرار دارد.

محل قرارگیری جفت اغلب با مرور زمان و پیشرفت بارداری تغییر می کند و تنها در ده درصد موارد جفت در قسمت پایین رحم باقی می ماند و عارضه ی جفت سر راهی بروز می کند.

اگر در نیمه ی دوم بارداری خونریزی داشته باشید، پزشک با استفاده از روش های زیر، محل قرارگیری جفت را بررسی می کند:

جفت سر راهی

جفت سر راهی

سونوگرافی واژینال (ترانس واژینال):

به منظور به دست آوردن تصاویر دقیق از داخل مجرای واژن و دهانه ی رحم، پزشک لوله ی ظریفی را وارد واژن می سازد. این شیوه دقیق ترین و بهترین روش برای تعیین محل قرارگیری جفت به شمار می رود.

• سونوگرافی شکم (ترانس ابدومینال):

برای انجام این سونوگرافی، مسئول سونوگرافی مقداری ژل روی سطح شکم تان می مالد و دستگاه کوچکی به نام مبدل را روی شکم می کشد تا بتواند دستگاه تناسلی را ببیند. امواج صوتی دستگاه به صورت تصویر بر صفحه ی نمایشگری همانند تلویزیون نمایش داده می شوند.

• ام آر آی (تصویر برداری رزونانس مغناطیسی/ magnetic resonance imaging):

این تصویربرداری به پزشک کمک می کند تا محل دقیق قرارگیری جفت را مشخص کند.

جفت سر راهی (placenta previa) چیست؟

انواع جفت سرراهی

جفت سر راهی چهار نوع متفاوت دارد که از حالت جزئی تا کامل متغییر است. هر یک از این حالت ها به گونه ای بر اینکه زایمان طبیعی باشد یا سزاین، تاثیر دارند. همچنین روش درمان این عارضه نیز به نوع آن بستگی دارد.

جزئی (پارشیال/ Partial)

جفت تنها بخش کوچکی از دهانه ی رحم را می بندد و زایمان طبیعی همچنان امکان پذیر است.

پایین (لولایینگ/ Low-Lying)

این نوع از جفت سرراهی از اوایل بارداری شروع می شود و تا نیمه های آن ادامه دارد. در این حالت، جفت در کناره ی دهانه ی رحم قرار می گیرد و احتمال امکان زایمان طبیعی زیاد است.

جفت سر راهی

جفت سر راهی

مارژینال (Marginal)

جفت در قسمت تحتانی رحم به تدریج رشد می کند، معمولا به دهانه ی رحم فشار می آورد اما آن را نمی بندد. از آنجاکه کناره ی جفت با ورودی داخلیِ دهانه ی رحم در تماس است، هر گونه همپوشانی اش با این ناحیه می تواند در حین زایمان منجر به بروز خونریزی جزئی شود. با این حال در این حالت هم، زایمان طبیعی معمولا بی خطر است.

کامل (Major or complete)

این نوع، شدیدترین حالت جفت سر راهی است که در آن جفت کاملا دهانه ی رحم را می بندد. در این موارد، اغلب زایمان سزارین توصیه می شود و در شرایط حاد ممکن است بچه زودتر از موعد و به صورت نارس به دنیا آورده شود.

در تمامی این چهار حالت، در صورت بروز خونریزی شدید یا خونریزی غیر قابل کنترل که متوقف نمی شود، باید زایمان سزارین صورت بگیرد تا سلامت مادر یا فرزندش به خطر نیفتد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات