تشخیص سقط جنین در سونوگرافی

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

اگر نگران این هستید که دچار سقط جنین شده اید یا خیر، ممکن است به این فکر کنید که سقط جنین چگونه تشخیص داده می شود. ما در این مطلب این مساله را توضیح می دهیم.

سونوگرافی اولیه

هنگام انجام معاینه سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری، تشخیص متخصصان دشوار است که بتوانند یک بارداری تازه را از سقط جنین تشخیص دهند. سقط جنین زمانی رخ می دهد که رشد جنین متوقف شده یا هرگز شکل نگرفته است، اما مادر هنوز علائم سقط جنین واضحی مانند خونریزی واژینال یا لکه بینی، عبور بافت از طریق واژن یا درد، گرفتگی در ناحیه شکم، کمر یا ناحیه لگن را حس نکرده است.

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

برای جلوگیری از تشخیص اشتباه، پزشکان از روش های خاصی استفاده می کنند تا مشخص شود که نشانه ای از سقط جنین وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، در گزارشی از انجمن زنان و زایمان کانادا ، محققان توصیه کردند که اگر سونوگرافی ترانس واژینال موارد زیر را آشکار کند ، سقط جنین تشخیص داده می شود:

در جنین بزرگتر از 5 میلی متری، ضربان قلب وجود نداشته باشد.

ساک حاملگی از 8 میلی متر بزرگتر باشد و کیسه زرده ای نباشد.

ساک حاملگی از 16 میلی متر بزرگتر باشد و جنین در آن نباشد.

افزون بر این، اگر سونوگرافی اولیه ضربان قلب جنین را داشته باشد و در سونوگرافی بعدی ضربان قلب پیدا نکند، این همچنین نشان دهنده سقط جنین است. افت سطح hCG (گنادوتروپین کوریونی انسانی، هورمونی که در دوران بارداری ساخته شده است) در کنار سونوگرافی که یک ساک حاملگی خالی را نشان می دهد یا ضربان قلب جنین نیز وجود ندارد، نشانه هایی از سقط جنین است.

سقط جنین چیست؟

علائم سقط جنین چیست؟

چرا نظرات و تشخیص ها متفاوت است؟

توجه به این نکته ضروری است که کشورهای مختلف و انجمنهای مختلف پزشکی ممکن است در مورد تمایز یک حاملگی تازه از سقط جنین، رویکردهای متفاوتی داشته باشند.

بیشتر سقط جنین ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد. افزون بر این، موقعیت های مختلفی وجود دارد که تشخیص را دشوارتر می کند. به عبارت دیگر، چندین موقعیت وجود دارد که می تواند خطر تشخیص نادرست را افزایش دهد. این موارد می تواند از یک تخمین نادرست از آخرین دوره پریود شما تا دوقلو بودن جنین متغیر باشد، شرایطی که در آن یکی از دوقلوها سقط می شوند و دیگری زنده می ماند.

اگر سونوگرافی درست تشخیص داده نشود، چه می شود؟

برای جلوگیری از تشخیص نادرست، پزشک ممکن است در یک هفته سونوگرافی را تکرار کند. در یک حاملگی طبیعی، ساک حاملگی (و جنین در صورت مشاهده) باید در یک هفته به طور قابل توجهی بزرگتر باشد، در حالی که سقط جنین رخ داده باشد، هیچ رشد یا فقط رشد حداکثری را نشان نمی دهد.

در طول این هفته تا سونوگرافی مجدد، ممکن است علائم سقط جنین را مشاهده کنید. مطلب علائم سقط جنین را مطالعه کنید تا در صورت بروز نشانه ها بتوانید آن ها را تشخیص دهید.

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

محاسبه خطر سقط جنین

محاسبه خطر از دست رفتن بارداری تا حد زیادی به سن او بستگی دارد. طبق گفته کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان، خطر سقط جنین برای زنان با افزایش سن به میزان قابل توجهی تغییر می کند.

بر اساس این آمار، زنان بین 20 تا 30 سال، بین 9 تا 17 درصد در معرض خطر سقط جنین هستند. زنان تا 35 سال، 20 درصد، زنان تا 40 سال، 40 درصد و تا 45 سال، 80 درصد احتمال سقط دارند.

اگر سابقه ی سقط جنین داشتید؛ شاید از نظر روحی آسیب دیده باشید، به هر حال بهتر است برای اینکه دوباره اقدام به بارداری کنید حتما با متخصص مشورت کنید تا برای پیشگیری از سقط دوباره به شما کمک کند.

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام اگه ساک بزرگ باشه نسبت به قطب جنین