نحوه تزریق آمپول گونادوتروپین جفتی انسان (HCG) برای باروری – بخش دوم

بهترین نواحی برای تزریق HCG کجاها هستند؟

پزشک ممکن است به منظور درمان ناباروری آمپول HCG را تجویز کند. اگر شما به دفعات زیاد تزریق HCG یا تزریق در روز تعطیل نیاز داشتید، پزشک به شما نشان می دهد که چگونه این کار را در خانه انجام دهید. اگر در انجام تزریق مهارت داشته باشید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

تزریق زیر پوستی

معمولاً به صورت زیر جلدی، دارو در فضای چربی زيرپوست و بالای عضله تزريق می شود. خبر خوب این که چربی با شما دوست است و منجر به تزریق بدون درد می شود. برای تزریق زیر پوستی، پزشک یا داروساز به طور معمول یک سوزن کوتاه به ضخامت 0.3 میلی متر به شما می دهد.

قسمت تحتانی شکم

قسمت پایینی شکم یک محل رایج برای تزریق HCG است. تزریق در این ناحیه آسان است، زیرا معمولاً در این ناحیه چربی زیر پوستی بیشتری وجود دارد. آمپول را در قسمت نیمه دایره ای زیرناف و بالاتر از ناحیه تناسلی تزریق کنید. حتماً مطمئن شوید که محل تزریق حداقل 3 سانت از ناف فاصله داشته باشد.

محل تزریق HCG

محل تزریق HCG

عضله کناری ران

قسمت ران بیرونی محل مناسب دیگری برای تزریق HCG است، زیرا معمولاً در آن جا چربی بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن وجود دارد و باعث می شود تزریق زیر جلدی آسان و راحت تر شود. محل تزریق را جایی با فاصله از زانو در قسمت میانی ضخیم و بیرونی از ران خود انتخاب کنید.

قسمت جلوی ران نیز برای تزریق مناسب است. فقط مطمئن شوید که می توانید هم زمان ناحیه ی بزرگ و گوشتی از پوست را برای تزریق بکشید، زیرا برای تزریق زیر جلدی، باید از قسمت عضله خودداری کرد.

بازوی بالایی

قسمت گوشتی بازو نیز محل خوبی برای تزریق است، احتمالاً خود فرد قادر به تزریق این قسمت نباشد و باید از همسر یا دوست مطمئن برای انجام تزریق کمک بخواهد.

داخل عضلانی

شایع ترین روش تزریق در قسمت عضلانی می باشد. برخی از افراد، به تزریق مستقیم HCG به عضله بدن با یک سوزن با ضخامت و گیج 0.7 میلی متر نیاز دارند. تزریق عضلانی منجر به سرعت جذب سریع تر دارو می شود.

تزریق مستقیم به عضله معمولاً دردناک تر از تزریق به لایه زیر جلد چربی زیر پوست است. اما نگران نباشید، اگر تزریق به طور صحیح انجام شود، درد آن کمتر خواهد بود و خون ریزی زیادی نخواهد داشت.

بازوی بیرونی

عضله گرد در اطراف شانه ، به نام عضله دلتوئید، محلی مطمئن برای تزریق عضلانی در بدن است. محل تزریق در وسط عضله دلتوئید، حدودا ۲ تا ۵ سانتیمتر زیر زائده آکرومیون است. از تزریق در ناحیه گوشتی، قسمت بالای این عضله خودداری کنید.

باز هم تزریق در این ناحیه توسط خود فرد دشوار است، بنابراین از شخص دیگری بخواهید تزریق را انجام دهد.

محل تزریق HCG

نحوه تزریق آمپول گونادوتروپین جفتی انسان (HCG) برای باروری – بخش اول

گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) چیست؟

قسمت فوقانی خارجی باسن

در بعضی موارد، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که HCG را مستقیماً به عضله قسمت فوقانی خارجی باسن، پایین تر از کرست ایلیاک خود تزریق کنید. تزریق این قسمت در عضله سرینی متوسط و عضله سرینی بزرگ امکان پذیر است.

اگر دوباره در تزریق این قسمت تسلط ندارید، ساده ترین راه این است که از همسر یا دوست خود بخواهید تزریق را برای شما انجام دهد. فقط مطمئن شوید که آن ها مراحل تزریق را به درستی انجام می دهند. در ادامه مطلب نحوه درست تزریق آمده است.

نحوه تزریق HCG به صورت زیر جلدی

مرحله اول

تمام وسایل لازم را آماده کنید:

پنبه الکلی

باند

پد استریلیزه

آمپول HCG مایع

سوزن و سرنگ

ظروف سیفتی باکس که توسط پزشک برای دور انداختن مناسب سوزن و سرنگ به شما داده می شود.

مرحله دوم

دستان خود را به خوبی با صابون و آب گرم بشویید، فضای میان انگشتان و زیر ناخن ها را نیز تمیز کنید.

قبل از شستشوی حداقل 20 ثانیه باید دستان خود را با آب و صابون تمیز کنید. این مدت زمان توصیه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری است.

دستان خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و سپس محل تزریق انتخاب شده خود را با یک پنبه الکلی استریل پاک کنید و بگذارید قبل از تزریق خشک شود.

مرحله سوم

اطمینان حاصل کنید که سرنگ مورد استفاده شما پر شده است و وقتی سوزن را به طرف بالا صحیح نگه می دارید، هوایی در آن وجود نداشته باشد. هوا و حباب ها را با کمی فشار به پیستون سرنگ تخلیه کنید.

محل تزریق HCG

محل تزریق HCG

مرحله چهارم

برای تزریق زیر جلدی HCG ، پوست و بافت زیر جلدی را حدود 2.5 تا 5 سانتی متر به آرامی جمع کنید و با یک دست نگه دارید، به نحوی که پوست و لایه چربی زیرین آن بین انگشتان شما قرار بگیرد. نیازی به اندازه گیری سرنگ های از قبل پر شده یا آماده تزربق نیست.

سوزن را مستقیم با زاویه ۹۰ درجه به داخل عضله فرو کنید. سوزن را آن قدر که وارد بافت زیر جلد چربی عضله شود وارد کنید.

سوزن را خیلی عمیق داخل نکنید، اما نگران نباشید مسئله ی خاصی نیست، زیرا امروزه سوزن های مورد استفاده برای تزریق کوتاه و نازک هستند جوری که به لایه عضله نمی رسند.

مرحله پنجم

پیستون را به آرامی فشار دهید و سوزن را درون این لایه چربی خالی کنید. در پایان تزریق سوزن به مدت ۱۰ ثانیه در محل باقی مانده و بعد در آورده می شود و پوست رها می شود.

مرحله ششم

وقتی سوزن را بیرون می آورید، پوست را رها کنید. محل تزریق را ماساژ ندهید. اگر خون ریزی شروع شد، محل تزریق را به آرامی با پنیه الکلی فشار داده و پانسمان کنید.

مرحله هفتم

سوزن آلوده و سرنگ را داخل جعبه ایمنی (نیدل باکس) مخصوص بیندازید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات