تجزیه و تحلیل مایع منی

منظور از آنالیز مایع منی، آزمایش از اسپرم و منی یک مرد است که به عنوان آزمایش باروری مردان و یا شمارش تعداد اسپرم نیز شناخته می شود . نتایج آن تعداد اسپرم و نحوه شکل گیری و حرکت اسپرم ها را مشخص می کند .

منی مایع غلیظی است که از آلت تناسلی مرد هنگام انزال در حین فعالیت جنسی حاصل می شود. این مایع اسپرم را از بدن مرد خارج می کند ، بنابراین می تواند تخمک را بارور کرده و اولین مرحله بارداری را ایجاد کند.

چرا آنالیز مایع منی انجام می شود؟

اگر شما و همسرتان در باردار شدن مشکل دارید ، یکی از اولین آزمایشاتی که پزشک احتمالاً درخواست می کند ، آنالیز مایع منی است. در حالی که زنان و مردان هر دو می توانند مشکلاتی داشته باشند ، اما مشکلات مربوط به باروری مردان می تواند در نیمی از موارد ناباروری نقش داشته باشد و ناباروری مردان اغلب به دلیل تولید کم اسپرم ایجاد می شود. دلیل دیگر اینکه ممکن است به تجزیه و تحلیل منی نیاز داشته باشید این است که مطمئن شوید وازکتومی (روشی برای جلوگیری از بارداری) موفقیت آمیز است. این کار معمولاً 8 تا 16 هفته پس از جراحی انجام می شود تا ببینید آیا هنوز هم اسپرم سالم می سازید.

آنالیز مایع منی

آنالیز مایع منی

ارائه نمونه منی

برای آزمایش مایع منی ، پزشک از شما نمونه مایع منی می خواهد. احتمالاً از شما خواسته می شود که در یک اتاق خصوصی در مطب پزشک خود در یک فنجان جمع آوری انزال کنید. بعضی اوقات می توانید نمونه خود را در خانه جمع کنید. در این صورت ، باید آن را در دمای اتاق نگه دارید و ظرف 1 ساعت آن را به پزشک یا آزمایشگاه خود برسانید. برخی از پزشکان یک کاندوم ویژه برای شما فراهم می کنند که در هنگام رابطه جنسی منی شما را جمع می کند. هنگام جمع آوری نمونه از روان کننده ها استفاده نکنید زیرا این مواد می توانند بر راحتی حرکت اسپرم در شما تأثیر بگذارند. اگرچه آزمایشات در منزل می تواند تعداد اسپرم شما را سریعاً بررسی کند ، اما سایر موارد مربوط به اسپرم مانند شکل یا حرکت اندازه گیری نمی شود. بنابراین یک نتیجه طبیعی در یک آزمایش خانگی ، باروری را تضمین نمی کند. لازم است با دکتر خود صحبت کنید تا تصویری کامل از آنچه در جریان است را بدست آورید.

قبل از گرفتن نمونه باید به چند نکته توجه کنیم :

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که 2 تا 5 روز قبل از آزمایش ، رابطه جنسی یا خود ارضایی نداشته باشید تا اطمینان کند که تعداد اسپرم در حد مناسبی است .

بیش از 2 هفته قبل از آزمایش از انزال خودداری کنید . زیرا ممکن است نتوانید برای آزمایش نمونه ی اسپرم قوی و فعالی را تحویل بدهید.
بهتر است قبل از آزمایش منی، الکل مصرف نکنید .

قبل از آزمایش باید در مورد هر داروی گیاهی یا شیمیایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید زیرا مصرف هر نوع دارو می تواند بر نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد . داروهایی که بر نتیجه آزمایش تاثیر گذار هستند عبارتند از :

فواید و ضررهای لاپاروسکوپی برای ناباروری

قرص اووژن چیست؟

تستوسترون

مکمل هایی که این هورمون را تقویت می کنند می توانند سیگنال اشتباهی به بدن شما ارسال کنند و باعث شوند تولید تستوسترون طبیعی و اسپرم متوقف شود. می تواند منجر به تعداد کم یا کمبود اسپرم شود.

استروئیدهای آنابولیک

این داروها برای ساخت عضله استفاده می شوند ، می توانند بر تولید اسپرم بدن تأثیر بگذارند.

ماری جوانا

THC تتراهیدروکانابینول موجود در ماری جوانا می تواند میل جنسی شما را کند کرده و بدن را از ساخت تستوسترون و اسپرم به همان شکلی که باید باشد ، باز دارد.

مواد افیونی

اینها می توانند تعداد اسپرم شما را کاهش دهند و بر تولید تستوسترون نیز تأثیر بگذارند.

برای بدست آوردن دقیق ترین نتایج ، پزشک شما می خواهد بیش از یک نمونه را آزمایش کند. شما باید ظرف 2 تا 3 هفته نمونه دیگری ارائه دهید. این به این دلیل است که نمونه های مایع منی از یک مرد می تواند متفاوت باشد. حتی ممکن است لازم باشد در مدت 3 ماه دو تا سه نمونه تهیه کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات