بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش دوم

تغذیه و هورمون ها

زنان مبتلا به پرخوری عصبی یا OSFED ممکن است از نظر قد، در وزن طبیعی قرار داشته باشند اما هنوز قاعدگی نامنظم داشته باشند.

ارتباط بین تغذیه و باروری به خوبی درک نشده است ، اما محققان ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی فرد و خطر مشکلات باروری را کشف کرده اند. این در مردان و زنان هر دو صادق است.

برای افرادی که اختلال در خوردن دارند ، احتمالاً رژیم غذایی دارند که نیازهای اساسی تغذیه ای را برآورده نمی کند. اگر شخصی خودش را مجبور به استفاده از ملین یا تنقیه برای تخلیه سریع روده کند ، بدن او زمان لازم برای جذب مواد مغذی غذایی را که می خورد نخواهد داشت.

بدن شما به همراه آبرسانی مناسب به انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین ها نیاز دارد.

اگر بدن شما مواد مغذی ضروری دریافت نمی کند ، سلولهای تخمک و اسپرم شما ممکن است کیفیت پایین تری داشته باشند. بدن شما همچنین ممکن است در تولید هورمون های اساسی برای تولید مثل مشکل بیشتری داشته باشد. این می تواند منجر به کاهش باروری شود.

قاعدگی و تخمک گذاری

یکی از علائم اختلال خوردن در زنان ، آمنوره یا قاعدگی نامنظم و الیگومنوره است. هر زنی که دچار اختلال در خوردن باشد قاعدگی نامنظمی نخواهد داشت ، اما بسیاری از آنها دچار قاعدگی نامنظم می شوند.

اگر قاعدگی عادی ندارید ، معمولاً به این معنی است که تخمک گذاری طبیعی هم ندارید. اگر تخمک گذاری طبیعی نداشته باشید ، باردار شدن دشوار است.

طبق برخی مطالعات ، بین 66 تا 84 درصد از زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی پریود نمی شوند و بین 6 تا 11 درصد آنها چرخه نامنظم دارند. برای زنان مبتلا به پرخوری عصبی ، در هر جایی بین 7 تا 40 درصد دچار آمنوره و بین 36 تا 64 درصد قاعدگی نامنظم دارند.

زنانی که BMI کم ، کالری کم مصرف می کنند و بیش از حد ورزش می کنند بیشتر بی نظمی در قاعدگی دارند.

در حالی که چرخه قاعدگی زنان می تواند سرنخی از مشکلات تولید مثل داشته باشد ، اما همیشه پیش بینی خوبی برای سلامت باروری نیست. شما می توانید با قاعدگی های نامنظم باردار شوید و همچنین ممکن است قاعدگی های بسیار منظمی داشته باشید و با ناباروری روبرو شوید.

کوچک شدن تخمدان ها و رحم

در برخی از زنان مبتلا به بی اشتهایی ، به طور خاص ، کسانی که پریود آنها کاملاً متوقف شده است ، مطالعات سونوگرافی لگن نشان داده است که تخمدان زنان به اندازه قبل از بلوغ کوچک شده است. سایز رحم برخی از خانمها نیز کمتر از حد طبیعی بود.

این احتمالاً مربوط به سطح غیر طبیعی هورمون است که ناشی از کمبود چربی لازم بدن است.

باروری برای این زنان به شدت مختل می شود.

تعداد اسپرم پایین و اختلال نعوظ

متأسفانه ، تحقیقات بسیار کمی در مورد تأثیر اختلالات خوردن بر باروری مردان وجود دارد. اما با همین تحقیقات کمی که انجام شده است ، می دانیم که کاهش غیرطبیعی چربی در این مردان منجر به کاهش غیرطبیعی تستوسترون و همچنین سایر هورمون های باروری ضروری می شود.

هنگامی که هورمون های تولید مثل مردانه کم یا متعادل نباشند ، احتمال کاهش تعداد اسپرم و سلامت کلی وجود دارد. همچنین ممکن است مردان با مشکل کاهش میل جنسی و احتمالاً اختلال نعوظ مواجه شوند.

آمنوره عملکرد هیپوتالاموس

آمنوره عملکردی هیپوتالاموس ، در مورد زنانی است که پریود نمی شوند اما «بیماری تناسلی » ندارند . به عبارت دیگر ، عدم قاعدگی وی به دلیل اختلال عملکرد ارگانیک نیست بلکه ممکن است نتیجه رژیم های شدید ، ورزش بیش از حد یا استرس بسیار بالا باشد.

معیارهای تشخیصی

عدم وجود چرخه قاعدگی به مدت سه ماه یا بیشتر

سطح خون پایین گنادوتروپین ها

سطح پایین استرادیول خون (E2 ، نوعی استروژن)

تغییرات ناگهانی (به عنوان مثال رژیم های شدید)

بدون دلیل (سایر بیماریهای تولید مثل که هنوز کشف نشده اند)

بارداری با اختلال خوردن عوارض و خطرات بالقوه ای برای جنین متولد نشده دارد. زنانی که سابقه اختلال در خوردن دارند نیز ممکن است در دوران بارداری دچار پریشانی روانشناختی شوند ، خصوصاً با افزایش وزن و رشد کودک خود.

بهترین درمان باروری برای زنان مبتلا به اختلال خوردن ، درمان اختلال اصلی خوردن است. به عبارت دیگر ، زن باید کالری بیشتری دریافت کند ، کمتر ورزش کند و وزن بدن خود را به سطح سالم تری برساند. این باید منجر به بازگشت تخمک گذاری شود و زن باید بتواند به طور طبیعی باردار شود (با فرض اینکه هیچ چیز دیگری اشتباه نیست)

مشاوره روانشناسی و تغذیه ای بسیار مفید خواهد بود. در صورت کنترل اختلال خوردن ، در صورت لزوم ، زن می تواند برای مشاوره بیشتر به پزشک باروری یا متخصص زنان مراجعه کند.

بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش اول

بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش سوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات