اکوی قلب جنین چیست؟

اکوی قلب جنین، بررسی دقیق و تخصصی از قلب فرزندتان ارائه می‌دهد. این اسکن برای شناسایی و تشخیص نارسایی‌های قلبی انجام می‌گیرد.

از هر 100 جنین، یکی به نارسایی قلبی دچار است. این یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌هایی است که بچه ممکن است هنگام تولد به آن مبتلا باشد. طی انجام سونوگرافی انومالی، بین هفتۀ 18 و هفتۀ 21 بارداری، مسئول سونوگرافی باید به‌دقت قلب جنین را بررسی کند. چنانچه مسئول سونوگرافی به مسئله‌ای بربخورد که نیاز به بررسی دقیق‌تری داشته باشد، شما را برای انجام اکوی قلب جنین به متخصص ارجاع می‌دهد. قلب جنین در این مرحله از بارداری بسیار کوچک است، برای همین ممکن است فقط برای احتیاط بیشتر و پیشگیری از مشکلات احتمالی شما را برای انجام اکوی قلب جنین ارجاع دهند.

اکوی قلب جنین

کاملا طبیعی است که از فرستاده شدن برای انجام اکوی قلب جنین احساس ترس و خطر داشته باشید. اما مطمئن باشید که حتی اگر اسکن نشانگر مشکل قلبی کوچکی در فرزندتان باشد، مهم نیست چون اغلب این مسئله بر سلامت فرزندتان در آینده تاثیری نخواهد داشت.

در موارد زیر ممکن است از شما خواسته شود تا برای انجام اکوی قلب جنین مراجعه کنید:

• خودتان با نارسایی قلبی متولد شده باشید یا قبلا فرزندی مبتلا به نارسایی قلبی داشته‌اید.

• مبتلا به دیابت باشید؛ به این معنی که احتمال ابتلای جنین به نارسایی قلبی در زنان باردار مبتلا به دیابت کمی بیشتر است.

• داروهایی مصرف می‌کنید که می‌توانند خطر ابتلای جنین به نارسایی قلبی را افزایش دهند؛ برای مثال داروهای مخصوص صرع (اپیلپسی).

• بین هفتۀ 11 و هفتۀ 14 بارداری، ضخامت مایع زجاجی پشت گردن ( نوکال ترانس لوسنسی/ nuchal translucency) یا ان‌ تی فرزندتان 3.5 میلی‌متر (0.2 اینچ) یا بیشتر باشد اما کروموزوم‌های نرمالی داشته باشد و نتایج تست‌های نمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS) و آمنیوسنتز (amniocentesis) این مسئله را تایید کنند.

اکوی قلب جنین

اگر نیاز به انجام اکوی قلب جنین باشد، پزشک شما را به واحد تخصصی پریناتولوژی یا یک مرکز پزشکی تخصصی ارجاع می‌دهد. این اسکن بین نیم ساعت تا یک ساعت طول می‌کشد و اغلب از طریق شکم انجام می‌شود. این اسکن توسط پزشک فلوشیپ طب مادر و جنین، متخصص کاردیولوژی جنین یا مسئول سونوگرافیِ متخصص انجام می‌گیرد و بلافاصله یافته‌های آن با شما در میان گذاشته می‌شود.

اکوی قلب جنین، چگونگی جریان خون در سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌های جنین را بررسی می‌کند. در این اسکن، پزشک متخصص به دنبال وجود احتمالی ناهنجاری‌های زیر است:

• وجود حفره در قلب

• تنگ شدن سرخرگ‌ها

• باز و بسته شدن ناقص دریچه‌های قلب

نتایج اغلب اکوهای قلب جنین نشانگر سلامتی جنین هستند. معمولا پس از انجام اکو متوجه می‌شوید که قلب فرزندتان نرمال است و هیچ مشکلی ندارد. نارسایی‌های جزئی نظیر وجود حفره‌ای کوچک نباید باعث نگرانی‌تان شود، چون در اغلب موارد این نارسایی‌ها خود به خود برطرف می‌شوند و مثلا حفره پس از مدتی خودش بسته می‌شود و نیاز به درمان و رسیدگی پزشکی ندارد.

اگر در قلب جنین مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد، بهتر است که هرچه زودتر شناسایی و تشخیص داده شود زیرا اغلب نارسایی‌های قلبی قبل از تولد بچه قابل درمان هستند. توصیه می‌شود که فرزند خود را در یک مرکز پریناتولوژی یا بیمارستان تخصصی به دنیا بیاورید. به این شکل در صورتیکه نوزاد پس از تولد نیاز به جراحی داشته باشد در بهترین جای ممکن و در دستان تیم پزشکی متخصص قرار دارد.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات