انزال رتروگراد در مردان چیست ؟

بررسی کلی

انزال رتروگراد یا معکوس زمانی اتفاق می افتد که مایع منی به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی (در هنگام ارگاسم) وارد مثانه شود. به وضعیتی که مرد به اوج جنسی برسد اما انزال نداشته باشد یا میزان مایع منی او بسیار کم باشد ارگاسم خشک می گویند.

انزال رتروگراد خطرناک نیست، ولی می تواند موجب ناباروری شود. معمولا برای بازگرداندن باروری، درمان انزال رتروگراد ضروری است.

علائم انزال رتروگراد

انزال رتروگراد بر توانایی مرد در نعوظ یا ارگاسم تأثیر نمی گذارد، اما با رسیدن به اوج لذت جنسی، اسپرم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی به داخل مثانه می رود. علائم و نشانه های انزال رتروگراد عبارت است از:

– ارگاسم هایی که در حین انزال مایع منی بسیار کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد (ارگاسم خشک)

– ناتوانی در باردار کردن همسر (ناباروری مردان)

– ادرار ابری بعد از ارگاسم، زیرا ادرار حاوی اسپرم است

زمان مراجعه به پزشک

انزال رتروگراد مضر نیست و فقط در صورت اقدام به بچه دار شدن به درمان نیاز دارد. با این حال اگر ارگاسم خشک دارید، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید عامل بیماری شما یک مشکل زمینه ای که نیاز به درمان دارد نیست.

همچنین اگر یک سال یا بیشتر رابطه منظم و بدون محافظت داشته اید و موفق به بارداری نشده اید، باید تحت نظر قرار بگیرید. انزال بسیار کم یا عدم انزال می تواند ناشی از انزال رتروگراد باشد.

علت انزال رتروگراد

در زمان انزال لوله ای به نام مجرای دفران (Vas deferens)، اسپرم را به پروستات منتقل می کند، در آن جا اسپرم با مایعات دیگر ترکیب و مایع منی را تولید می کند (انزال). عضله دهانه مثانه (عضله گردن مثانه) سفت می شود تا از ورود مایع منی به مثانه در هنگام عبور از پروستات به داخل آلت تناسلی (مجرای ادرار) جلوگیری کند، این همان عضله ای است که ادرار را تا زمان تخلیه در مثانه نگه می دارد.

در انزال رتروگراد عضله گردن مثانه به درستی سفت نمی شود، در نتیجه اسپرم می تواند به جای خروج از بدن از طریق آلت تناسلی وارد مثانه شود.

چندین بیماری می تواند باعث سستی عضله گردن مثانه شود مانند موارد زیر:

– جراحی گردن مثانه، غدد لنفاوی خلف صفاقی در سرطان بیضه یا پروستات

– عوارض جانبی برخی از داروهای درمانی فشار خون بالا، بزرگ شدن پروستات و افسردگی

– آسیب عصبی ناشی از یک بیماری پزشکی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، پارکینسون، دیابت یا آسیب ستون فقرات

ارگاسم خشک نشانه اصلی انزال رتروگراد است، اما این عارضه همچنین می تواند تحت تاثیر شرایط دیگری از جمله موارد زیر ایجاد شود:

– جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی)

– جراحی برداشتن مثانه (سیستکتومی)

– پرتو درمانی برای درمان سرطان در ناحیه لگن

عوامل خطر انزال رتروگراد

انزال رتروگراد

تجزیه و تحلیل مایع منی

نتایج آزمون تجزیه و تحلیل مایع منی

ریسک فاکتور انزال رتروگراد شامل موارد زیر است:

– سابقه جراحی پروستات یا مثانه

– سابقه آسیب نخاعی

– ابتلا به بیماری دیابت یا مولتیپل اسکلروزیس

– مصرف داروهای خاص برای درمان فشار خون یا اختلال خلقی

عوارض انزال رتروگراد

انزال رتروگراد مضر نیست، با این حال عوارض احتمالی آن شامل موارد زیر است:

– لذت کمتر در ارگاسم به دلیل نگرانی در مورد عدم خروج منی

– ناتوانی در باردار کردن همسر (ناباروری مردان)

پیشگیری از انزال رتروگراد

در صورتی که دارو مصرف می کنید یا به بیماری مبتلا هستید که شما را در معرض خطر انزال رتروگراد قرار می دهد، از پزشک در مورد کاهش خطر بروز این عارضه سوال کنید.

اگر نیاز به جراحی دارید که در آن ممکن است عضله گردن مثانه دچار تغییر شود، مانند جراحی پروستات یا مثانه، در مورد خطر انزال رتروگراد با پزشک مشورت کنید. همچنین قبل از جراحی در صورت تصمیم بر بچه دار شدن در آینده، درباره گزینه های ذخیره مایع منی پرس و جو کنید.

تشخیص انزال رتروگراد

– پزشک وضعیت بیمار را با پرسیدن سوالاتی درباره علائم و مدت زمان بروز انزال رتروگراد بررسی می کند. او همچنین در مورد سابقه هر گونه بیماری، جراحی یا سرطان و داروهای مصرفی سوالاتی می پرسد.

– معاینه بدنی شامل معاینه آلت تناسلی، بیضه ها و رکتوم انجام می شود.

– ادرار بیمار بعد از ارگاسم از نظر وجود مایع منی بررسی می شود. این روش معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. پزشک از فرد می خواهد مثانه خود را تخلیه کند، خود ارضایی کند، سپس نمونه ای از ادرار خود تهیه کند تا برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال شود. اگر مقدار زیادی اسپرم در ادرار پیدا شود، فرد دچار انزال رتروگراد است.

در صورتی که فرد ارگاسم خشک داشته باشد اما اسپرمی در مثانه او نباشد، مشکل او می تواند ناشی از اختلال در تولید اسپرم باشد. این عارضه معمولا در اثر آسیب به غده های پروستات یا تولید کننده اسپرم در نتیجه جراحی یا پرتو درمانی برای سرطان در ناحیه لگن ایجاد می شود.

اگر پزشک از این مسئله که انزال رتروگراد منشاء ارگاسم خشک فرد است مطمئن نباشد، برای یافتن علت بیماری آزمایش های بیشتری را تجویز می کند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات