آیا خوردن جگر در بارداری خطر دارد؟

خوردن جگر در بارداری

برای بارداری لازم است رژیم غذایی خود را به رژیم غذایی دیگری تغییر دهید که تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین کند. همانطور می‌دانیم در بارداری تمرکز بر رژیم متعادل است. زنان باردار بیشتر در معرض ابتلای به کم خونی هستند و در این زمان نیاز به مصرف گوشت در آنها بیشتر خواهد شد. مصرف گوشت را می‌توان در انواع مختلف مثل جگر تجربه کرد اما آیا خوردن جگر در دوران بارداری بی خطر است یا خیر؟

آیا زنان باردار می توانند جگر مصرف کنند؟

به طور کلی، مصرف جگر برای زنان باردار ممنوع نیست. جگر حاوی موادی است که برای جنین در حال رشد بسیار مفید است. با این حال در جگر ماده ای به نام رتینول هم وجود دارد که خطر ناهنجاری‌های جنین را افزایش می‌دهد. بنابراین باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید. در مورد مضرات و فواید مصرف جگر بحث خواهیم کرد.

فواید مصرف جگر در دوران بارداری

جگر حاوی برخی از عناصر حیاتی است که برای مادر و نوزاد در دوران بارداری ضروری تلقی می‌شود، که مصرف جگر را به یک انتخاب مفید تبدیل می‌کند. در اینجا برخی از آنها آورده شده است:

اسید فولیک

نقش مهمی در محافظت از کودک در رحم دارد. همچنین رشد عصبی جنین را تقویت می‌کند.

پروتئین‌ها

آنها برای تقویت بدن و رشد جنین مهم هستند. یک زن می‌تواند با مصرف جگر به نسبت متوسط، پروتئین کافی دریافت کند.

ویتامین A

جگر منبع خوبی از ویتامین A است که نه تنها تغذیه همه جانبه را تامین می‌کند، بلکه بر رشد بینایی و ایمنی در کودک نوپا نیز اثر مستقیم می‌گذارد.

آهن

وجود آهن در جگر یکی از دلایل اصلی توصیه آن به زنان باردار است زیرا خطر کم خونی را کاهش داده و خون را سالم نگه می‌دارد.

خوردن جگر در بارداری

خوردن جگر در بارداری

میزان مصرف جگر در دوران بارداری باید چقدر باشد؟

مصرف 65 تا 75 گرم جگر کاملا پخته ( دقت کنید، کاملا پخته ) در هفته برای بهره بردن از فواید آن کافی است. مصرف بیش از حد جگر به دلیل داشتن رتینول می‌تواند مادر و کودک را دچار مشکل کند. پس بهتر است مصرف جگر را به هفته‌ای یکبار یا دو بار در ماه محدود کنید .

اشکال مختلف طرز مصرف و پخت جگر

همانند آماده سازی گوشت، جگر هم در طرق مختلفی می‌تواند مصرف شود.

سوسیس

تهیه سوسیس از جگر یک روش رایج برای خوردن غذاهای حاوی جگر در بسیاری از نقاط جهان است.

جگر خرد شده

یکی دیگر از غذاهای سریع یا میان وعده‌ای که به همراه سایر غذاها آماده می‌شود.

بشقاب جگر

قسمت کوچک گوشت مانند یک قرص نان است که حاوی جگر به همراه بسیاری از اقلام گوشتی و غذاهای دیگر است که با هم مخلوط شده‌اند. این بهترین راه برای محدود کردن مقدار جگر در دوران بارداری است.

اکنون بیایید به مهمترین بخش مقاله، خطرات مربوط به خوردن جگر در بارداری برسیم.

خطرات خوردن جگر در دوران بارداری

گوشت به طور کلی برای مادر مفید است ، اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است بر سلامت جنین اثر بگذارد. برای آگاهی از خطرات ناشی از خوردن جگر به ادامه مطلب بروید.

نسبت مواد مغذی در جگر مرغ در مقایسه با گوشت گاو یا گوسفند متفاوت است. در صورت تمایل به خوردن جگر در دوران بارداری، هنگام برنامه ریزی رژیم باید به آن توجه کرد.

ویتامین A به میزان زیادی در جگر وجود دارد. هر چقدر هم که مفید باشد، مصرف زیاد آن می‌تواند برای نوزاد مضر باشد زیرا در جگر رتینول وجود دارد. رتینول، در صورت مصرف زیاد، خطرناک است. مصرف بیش از حد با نقص رشد در کودک و سرطان در مادر مرتبط است.

همراه با رتینول، نسبت بالاتری از کلسترول، جگر را برای زنان بارداری که مشکلات مربوط به فشار خون بالا دارند، خطر بیشتری دارد.
همچنین باید بدانید که رتینول در برخی از محصولاتی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم نیز وجود دارد.

خوردن جگر در بارداری

محصولات حاوی جگر که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

ممکن است شما از مصرف مستقیم جگر خودداری کنید اما برخی محصولات وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید که حاوی ترکیبات جگر در تهیه آنها یا مشتقات آن هستند. این موارد شامل:

مکم‌های غذایی حاوی رتینول به عنوان منبعی برای ویتامین A

روغن جگر ماهی یا روغن کوسه

منابع جایگزین ویتامین A

ویتامین A برای نوزادان کاملا ضروری است. نیازی نیست که فقط به جگر وابسته باشید زیرا می‌توانید آن را به راحتی از منابع متعدد دیگر تهیه کنید. از آنجا که ویتامین A به جای رتینول، به شکل بتاکاروتن وجود دارد، سبزیجات انتخاب بسیار مطمئن‌تری هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

شلغم

اسفناج

کدو تنبل

سیب زمینی های شیرین

هویج

خوردن جگر در دوران بارداری وقتی هوس آن را دارید برای شما مضر نیست. تهیه درست آن و محدود کردن مصرف آن به شما کمک کند تا از طعم آن لذت ببرید و از عواقب مضر احتمالی آن در امان باشید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

2.9 10 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

سلام آیا جگر مرغ ک زن باردار خورده دست ب صورتش کشیده باعث لک صورت جنین میشود

من هیچی نمیتونم بخورم شما چی خانما