آزمایش کوردوسنتز Cordocentesis برای تشخیص ناهنجاریهای جنین

آزمایش کوردوسنتز

Cordocentesis ، همچنین به عنوان آزمایش خون از بند ناف از طریق پوست (PUBS) یاد می شود ، یک آزمایش تشخیصی قبل از تولد است که می تواند برای تعیین وجود ناهنجاری در جنین مورد استفاده قرار گیرد که شامل نمونه گیری از خون بند ناف جنین برای آزمایشات بیشتر است.

این آزمایش معمولاً پس از هفته هجدهم بارداری انجام می شود و می تواند شرایط ژنتیکی خاص ، اختلالات خونی و عفونت های مختلف را آزمایش کند. در صورت نیاز ، از این روش می توان برای دادن دارو به جنین از طریق بند ناف به جنین و همچنین انتقال خون استفاده کرد.
از کوردوسنتز به اندازه گذشته استفاده نمی شود زیرا آزمایشات تشخیصی قبل از تولد وجود دارد که می تواند به جای آن استفاده شود که خطر کمتری برای جنین دارد ، مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS). اگر آزمایشات دیگر اطلاعات کافی را ارائه ندهند ، کوردوسنتز انجام خواهد شد.

مراحل انجام

بین هفته های 18 تا 23 ، کوردوسنتز معمولاً در مطب انجام می شود. پس از 24 هفته ، در صورت وجود هرگونه عارضه ای که ممکن است به سزارین اضطراری نیاز داشته باشد ، در بیمارستان انجام می شود. هنگامی که این کار در بیمارستان انجام می شود ، در صورت لزوم عمل جراحی معمولاً از شما خواسته می شود بعد از نیمه شب ناشتا بمانید. ابتدا سونوگرافی برای تعیین محل قرارگیری بند ناف در جفت انجام می شود. با استفاده از راهنمایی سونوگرافی ، یک سوزن بسیار نازک از طریق شکم و دیواره رحم به بند ناف وارد می شود تا نمونه خون را بدست آورد. سپس به آزمایشگاه ارسال می شود و ارائه نتایج معمولاً حدود 72 ساعت طول می کشد. بعد از انجام این عمل ، ممکن است چد ساعتی بستری باشید تا شرایط شما مورد بررسی قرار بگیرد. متخصص زنان و زایمان ممکن است استراحت در رختخواب را برای بقیه روز پیشنهاد دهد ، اما معمولاً می توانید روز بعد روال معمول خود را از سر بگیرید.

اگر موارد غیرعادی مانند خونریزی واژن یا نشت مایعات را مشاهده کردید یا علائمی مانند تب یا لرز پیدا کردید ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش کوردوسنتز

عوارض

مانند هر روشی ، کوردوسنتز نیز عوارضی رل برای مادر و جنین به همراه دارد و در عین بی خطر بودن ، یک روش تهاجمی محسوب می شود. طبق انجمن بارداری آمریکا سقط جنین خطر اصلی كوردوسنتز است ، به ازای هر 100 عمل یك تا دو سقط. خطر سقط جنین بیشتر از سایر آزمایش های تشخیصی قبل از تولد است ، به همین دلیل از محبوبیت آن کاسته می شود.

سایر عوارض احتمالی کوردوسنتز می تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی های وابسته به جنین

هماتوم بند ناف

کاهش سرعت ضربان قلب جنین

عفونت

خونریزی جنینی-مادری

پارگی زودرس غشاها (PROM)

قبل از تصمیم به ادامه کار ، با پزشک خود در مورد تمام خطرات احتمالی و معنی این مسئله برای شما صحبت کنید. بسته به شرایط پزشکی ، محل جفت ، سلامت جنین و سابقه پزشکی شما ، پزشک شما می تواند در مورد اینکه آیا این یک روش مناسب برای شما است یا خیر ، بحث کند.

آزمایش کوردوسنتز

نتایج

افراد بنا به دلایل مختلف تصمیم به انجام کوردوسنتز می گیرند ، به خصوص اگر سایر آزمایش های تشخیصی قبل از تولد را به هر دلیلی نتوانند انجام شوند. اگرچه این روش نمی تواند نقص لوله عصبی را آزمایش کند ، اما می تواند ناهنجاری های کروموزومی ، اختلالات خونی ، ناهنجاری های جنین ، عفونت جنین و کم خونی جنین را تشخیص دهد.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اگرچه آزمایشات مختلف قادر است هر نوع ناهنجاری یا مسئله را با دقت بالایی تشخیص دهند ، اما این تست شدت این موارد را اندازه گیری نمی کند.

Cordocentesis می تواند یک آزمایش تشخیصی قبل از تولد با ارزش باشد ، اما مانند هر روش پزشکی ، این روش نیز عوارض خاص خود را دارد. اگر پزشک شما از كوردوسنتز نام برد ، با او در مورد دلیل توصیه شدن آزمایش ، خطرات و مزایای خاص شما و شرایطتان و سایر گزینه هایی كه در دسترس شما است صحبت كنید.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات