آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری

آزمایش سندرم دان

کلینیک‌های پزشکی خصوصی علاوه بر تست ترکیبی، تست‌های غیرتهاجمی پیش از تولد (NIPT) ارائه می‌دهند که از دقیق‌ترین تست‌های غربالگری غیرتهاجمی به شمار می‌روند.

NIPT شامل یک تست خون است و از هفتۀ 10 بارداری به بعد می‌توان آن را انجام داد. در این تست، خون‌تان آنالیز می‌شود تا بخش‌های DNA فرزندتان که در خون‌تان وجود دارد مورد بررسی قرر گیرد و به این واسطه احتمال ابتلای جنین به سندروم داون اندازه‌گیری گردد. این تست با دقت تشخیص 99 درصدی بسیار دقیق‌تر از تست‌های غربالگری اولیه عمل می‌کند.

آزمایش سندرم دان

آزمایش سندرم دان

برخی از کلینیک‌های خصوصی نیز تست‌های جامع غربالگری (Integrated tests) را ارائه می‌دهند. این تست، دو آزمایش خون یکی قبل از هفتۀ 14 بارداری و یکی بین هفتۀ 15 و 20 باردای را شامل می‌گردد. متخصصین، سطح هورمون‌های بارداری موجود در خون‌تان را آزمایش می‌کنند تا به این واسطه میزان احتمال ابتلای جنین به سندروم داون را تعیین نمایند.

در خاطر داشته باشید که این تست‌ها فقط احتمال ابتلای جنین به ناهنجاری‌های کروموزومی را مشخص می‌کنند و نتایج‌شان به شما نمی‌گوید که فرزندتان پس از تولد مبتلا به سندروم داون خواهد بود یا نه. اگر نتیجۀ تست‌های غربالگری‌تان نشانگر احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون باشد، از شما خواسته می‌شود تا تست‌های تشخیصی که در بالا ذکر شد، نظیر CVS و آمنیوسنتز را انجام دهید تا به نتایج و جواب قطعی برسید.

آزمایش سندرم دان
آزمایش سندرم دان

از سال 2018 در انگلستان، زنان بارداری که نتایج تست ترکیبی آن‌ها نشانگر احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون است را برای انجام تست‌های NIPT ارجاع می‌دهند. اگر نتیجۀ این تست‌ها نیز حاکی از احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون باشد، این زنان برای انجام تست‌های تشخیصی فرستاده می‌شوند. بنابراین انجام تست‌های NIPT به عنوان یک مرحلۀ اضافی از انجام تست‌های تشخیصی تا حد امکان جلوگیری می‌کند. برآورد شده است که با ظهور تست‌های NIPT، شمار تست‌های تشخیصی انجام گرفته توسط زنان باردار از 7900 به 1400 کاهش یافته و به همین ترتیب، شمار سقط جنین‌های مرتبط با تست‌های تهاجمی سالانه از 46 به 3 سقط رسیده است.

از کجا می‌توانم اطلاعات و پشتیبانی دریافت کنم؟

می‌توانید با خانواده‌هایی که تجربه‌ای مشابه تجربۀ شما دارند ارتباط برقرار کنید. همچنین سازمان‌ها و انجمن‌های خیریۀ متفاوت نظیر کانون خیریۀ سندروم داون ایران (DSC) ممکن است اطلاعات و پشتیبانی مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات