آزمایش خون سطح AMH – بخش دوم

سطح AMH

آزمایش خون سطح AMH – بخش اول

چه افرادی باید آزمایش AMH انجام بدهند؟

خانم ها با آموزش درباره باروری خود احساس قدرت می کنند و می توانند آگاهانه در مورد سلامتی خود تصمیم بگیرند. دانستن مقادیر ذخیره تخمدان در یک مقطع زمانی مشخص نیز بخشی از این آموزش است.

به یاد داشته باشید AMH ذخیره فعلی تخمدان را مشخص می کند. این آزمایش نمی تواند میزان ذخیره تخمدان و احتمال باروری آینده فرد را پیش بینی کند.

تفسیر سطح هورمون آنتی مولرین

سطح AMH یک نشانگر مطمئن، زودهنگام و مستقیم در ارزیابی عملکرد تخمدان ها است. برخی از داروها و عوامل مداخله گر می تواند منجر به ناسازگاری و تداخل در نتایج حاصل از آزمایش خون AMH شود. از آن جا که تست هورمون آنتی مولرین برای سال های متمادی مورد استفاده قرار نگرفته است، استاندارد دقیق و مشخصی برای محدوده نرمال آن وجود ندارد.

جدول زیر فقط باید به عنوان راهنما عمل کند، نتیجه آزمایش باید توسط پزشک متخصص تفسیر شود.

سطح AMH

سطح AMH

نمودار زیر به طور کلی میانگین سطح AMH را با توجه به سن مجاز باروری زنان نشان می دهد.

سطح AMH

سطح AMH و احتمال بارداری با لقاح آزمایشگاهی

زنانی با مقادیر AMH بالاتر، تخمک بیشتری را بازیابی می کنند و واکنش بهتری به تحریک تخمدان برای IVF (لقاح آزمایشگاهی) دارند. زنان با AMH پایین، تعداد فولیکول های آنترال کمتری دارند و تعداد تخمک (تخمک) کمتری تولید می کنند، در نتیجه میزان موفقیت IVF در آن ها کم تر است.

سطح AMH کیفیت تخمک را نشان نمی دهد. داشتن تخمک بیشتر در حین بازیابی با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF) فرصتی را برای تخمک های بیشتر فراهم می کند تا بارور شوند و به جنین تبدیل شوند. تخمک های بیشتر به معنای جنین بیشتر نیست. کیفیت تخمک در لقاح و رشد جنین نقش دارد. هدف نهایی روش درمان باروری IVF داشتن حداقل یک جنین سالم برای انتقال به رحم مادر است.

چگونه می توان سطح AMH را افزایش داد؟

سطح پایین AMH به معنی کم بودن ذخیره تخمدان (منبع تخمک) است. این امر به معنای عدم باروری طبیعی فرد نیست. متأسفانه هیچ روش اثبات شده ای برای افزایش AMH وجود ندارد، اما برخی تحقیقات نشان داده است که ویتامین D و مکمل DHEA می تواند به افزایش سطح این هورمون کمک کند.

روش های آزمایش ذخیره تخمدان

تست هورمون آنتی مولرین تنها یک آزمایش احتمالی ذخیره تخمدان است. متخصصان باروری معمولاً ترکیبی از آزمایشات باروری را برای ارزیابی بهتر میزان تخمدان در زنان به کار میگیرند، مانند سونوگرافی واژینال برای شمارش تعداد فولیکول های آنترال و سایر تست های تعیین کننده مقادیر هورمون.

پیری زودرس، نارسایی زودرس یا کاهش ذخیره تخمدان چیست؟

تمام این موارد در اصل به معنی کاهش تخمک در تخمدان ها است. میزان هورمون های زنانه در افراد مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان، دچار اختلال می شود و در این شرایط تعداد تخمک در کل کمتر از حد مجاز سن فرد است.

علائم پیری زودرس تخمدان چیست؟

دو علامت شایع پیری یا نارسایی زودرس تخمدان، اختلال در باروری و چرخه قاعدگی نامنظم یا قطع آن است.

چگونه متخصص باروری می تواند نارسایی زودرس تخمدان را تشخیص دهد؟

بهترین تشخیص پیری زودرس تخمدان، استفاده از آزمایش خون سطح هورمون FSH و AMH و سونوگرافی است. هر سه این روش ها می توانند نشانگر سطح تخمک باشند.

FSH چیست؟

FSH یا هورمون تحریک کننده فولیکول، هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود و سبب رشد فولیکول های موجود در تخمدان می شود. زمانی که ذخیره تخمدان رو به کاهش است، بدن با تولید FSH بیشتر سعی در تحریک تخمدان ها می کند، بنابراین سطح FSH همچنان بالا می رود اما تعداد زیادی تخمک باقی نمانده است، بنابراین کارکرد تخمدان سخت تر می شود.

AMH چیست؟

ای ام اچ یا هورمون آنتی مولرین توسط سلول های گرانولوزای تخمدان تولید می شود، بنابراین هرچه تعداد تخمک های فرد بیشتر باشد، سلول های گرانولوزای بیشتر و AMH بالاتری دارد. از AMH همچنین به عنوان نشانگر شمارش کلی تخمک در یک زن استفاده می شود.

AMH بالاتر از 1.2 نرمال ولی کمتر از آن نگران کننده است. البته سطح این هورمون با سن فرد نیز ارتباط دارد، AMH پایین کمتر از 1.2 در یک زن 30 ساله نشانه کم بودن رزرو تخمدان ها است. در حالی که پایین بودن آن در زنان 40 ساله طبیعی است.

گزینه های باروری برای زنان با FSH بالا و AMH پایین چیست؟

افزایش سظح FSH و کاهش سطح AMH نشان دهنده زوال ذخایر تخمدانی است، کاهش تعداد تخمک ها یکی از علل عمده ناباروری در زنان است، با این وجود زنان ممکن است بتوانند با انجام یک سری روش های درمانی از تخمک های خود صاحب فرزند شوند. این امر به سطح نسبی تخمک ها نیز بستگی دارد. در مواردی که بتوان به تخمک های فرد دسترسی داشت، معمولاً برای بازیابی آن ها باروری آزمایشگاهی (IVF) انجام می شود. زنان همچنین می توانند برخی از تخمک های بازیابی شده خود را ذخیره و در بانک تخمک فریز کنند. تخمک های فریز شده را می توان در چرخه های IVF آینده استفاده کرد.

در شرایطی که زن اصلاً نتواند از تخمک های خود استفاده کند چه باید کرد؟

هنگامی که میزان ذخیره تخمک یک زن به حدی کم است و او در مراحل اولیه یائسگی قرار دارد، درمان های باروری معمولاً نمی تواند کمکی به استفاده از تخمک های او کند. اما تخمک اهدایی (از هر دو اهدا کننده شناخته شده و ناشناس) در دسترس است و فرد می تواند از این طریق باردار شود.

آزمایش خون سطح AMH – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات