آزمایش خون سطح AMH – بخش اول

آزمایش خون سطح AMH

درک اصول باروری زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زنان در هنگام تولد تمام تخمک هایی که می توانند در زندگی داشته باشند را با خود به همراه دارند (تقریباً 1 تا 2 میلیون در بدو تولد). چرخه قاعدگی یک زن از زمان بلوغ تا یائسگی ادامه می یابد. در طول این چرخه گروهی از فولیکول ها (هرکدام دارای یک تخمک نابالغ کوچک هستند) که توانایی پاسخ به هورمون ها، رشد و تخمک گذاری دارند با هم رقابت می کنند. معمولاً بدن زن در ماه یک تخمک آزاد می کند، تخمک هایی که برای تخمک گذاری انتخاب نمی شوند از بین می روند و اگر زنی در آن ماه باردار نشود، این روند تکرار می شود.

طی چند دهه گذشته میانگین سن بارداری زنان در ایالات متحده در حال افزایش است، زیرا زنان بیشتری ترجیح می دهند به تحصیلات و شغل بپردازند یا بدون تشکیل خانواده به زندگی خود ادامه دهند. نتیجه این امر افزایش تعداد زنانی است که در سن های بالای 30 تا 40 سال باردار می شوند.

با افزایش سن، قدرت باروری کاهش می یابد، بنابراین مهم است که زنان میزان و احتمال باروری خود را درک کنند. در این مطلب با آزمایشات و روش های درمانی باروری آشنا می شوید.

سطح AMH دقیقاً چیست؟

AMH یا هورمون آنتی مولرین یک تست آزمایشگاهی بسیار ارزشمند است که برای ارزیابی میزان کیفیت یا شمارش تخمدان استفاده می شود. ای ام اچ توسط فولیکول های کوچک تخمدانی تولید می شود و به عنوان نشانگر مقدار تخمک استفاده می شود.

نکات اصولی درباره AMH

AMH یا هورمون آنتی مولرین ماده ای است که توسط سلول های گرانولوزا در فولیکول های تخمدان تولید می شود.

– این هورمون ابتدا در فولیکول های اولیه که از فاز فولیکولار خارج می شوند ترشح می شود. فولیکول ها در این مرحله میکروسکوپی هستند و با سونوگرافی قابل مشاهده نیستند.

– هورمون AMH در مرحله فولیکول های پره آنترال و آنترال کوچک (قطر کمتر از 4 میلی متر) بیشتر تولید می شود.

– با رشد و بالغ شدن فولیکول ها، تولید هورمون ای ام اچ کاهش یافته و سپس متوقف می شود.

– تقریباً هیچ هورمون آنتی مولرینی در فولیکول های بزرگ تر از 8 میلی متر ساخته نمی شود، بنابراین سطح آن نسبتاً ثابت است. در نتیجه آزمایش AMH را می توان در هر روز از چرخه قاعدگی انجام داد.

آزمایش خون سطح AMH

رابطه AMH با باروری

مقادیر بالای AMH (بیشتر از 1 نانوگرم بر میلی لیتر) معمولاً بیانگر این است که یک زن دارای ذخیره تخمدان طبیعی است و تعداد پایین (کمتر از 1 نانوگرم در میلی لیتر) آن نشان دهنده ذخیره تخمدان کم یا کاهش یافته (DOR) است.

قدرت باروری زن با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین به طور معمول مقادیر AMH نیز با افزایش سن کاهش می یابد.

آزمایش خون AMH چگونه می تواند به تشخیص ناباروری کمک کند؟

از آن جا که AMH فقط در فولیکول های کوچک تخمدان تولید می شود، از مقادیر این ماده در خون برای اندازه گیری اندازه فولیکول های در حال رشد زنان استفاده شده است.

– تحقیقات نشان می دهد که اندازه فولیکول های در حال رشد به شدت تحت تأثیر اندازه فولیکول های اولیه باقی مانده (فولیکول های میکروسکوپی) است.

– پزشک با خواندن مقادیر آزمایش خون AMH می تواند اندازه تخمک باقی مانده یا “ذخیره تخمدان” را تعیین کند.

با افزایش سن زنان، اندازه فولیکول های میکروسکوپی باقی مانده آن ها کاهش می یابد. به همین ترتیب سطح AMH خون و تعداد فولیکول های آنترال تخمدان قابل مشاهده در سونوگرافی نیز کاهش می یابد.

زنان با فولیکول های کوچک مانند آن هایی که تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارند، دارای هورمون ای ام اچ با ارزش بالا هستند. و زنان نزدیک به یائسگی سطح هورمون آنتی مولرین کمی دارند.

کاربردهای AMH چیست:

– ابزاری عالی برای ارزیابی میزان ذخیره تخمدان

– ارزیابی سندرم تخمدان پلی کیستیک

– ارزیابی تعیین تعداد تخمک های قابل بازیابی یا نحوه پاسخ بدن فرد به دارو در صورت تصمیم برای درمان IVF یا فریز تخمک

نکته: این هورمون پیش بینی کننده قدرت باروری آینده فرد نیست. برای نمونه اگر AMH خود را بررسی کردید و متوجه شدید تعداد آن پایین تر از محدوده نرمال است به این معنی نیست که در آینده نمی توانید باردار شوید. همین طور مقدار “طبیعی” این هورمون نشان دهنده قدرت بارداری شما در آینده نیست. باروری همه زنان با افزایش سن کاهش می یابد، سرعت کاهش آن برای هر زن متفاوت و غیر قابل پیش بینی است.

آزمایش خون سطح AMH – بخش دوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات