آزمایش تحمل گلوکز – بخش دوم

در ابتدای این مقاله و برای اطلاع از جزئیات آزمایش تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 بارداری، مقاله زیر را مطالعه نمایید :

آزمایش تحمل گلوکز – بخش اول

نتایج

نتایج آزمایش تحمل گلوکز خوراکی بر حسب میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL) یا بر حسب میلی مول بر لیتر (mmol/L) داده می شود.

دیابت بارداری

دیابت بارداری

نتایج مرتبط با دیابت نوع 2

در صورتی که برای تشخیص دیابت نوع 2، مورد آزمایش قرار گرفته باشید، 2 ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکز:

• سطح طبیعی گلوکز خون کم تر از 140 میلیگرم بر دسی لیتر (8/7 میلی مول بر لیتر) خواهد بود.

• در صورتی که سطح گلوکز بین 140 تا 199 میلی گرم بر دسی لیتر (بین 8/7 تا 11 میلی مول بر لیتر) باشد، به عنوان یک اختلال در تحمل گلوکز یا پیش دیابت در نظر گرفته می شود. در صورتی که مبتلا به پیش دیابت باشید، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خواهید بود.

حتی در صورتی که مبتلا به دیابت نشوید، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی خواهید بود.

• در صورتی که سطح گلوکز خون 200 میلی گرم بر دسی لیتر (1/11 میلی مول بر لیتر) یا بالاتر باشد، نشان دهنده ی ابتلا به دیابت بارداری است.

بررسی دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری

اگر نتایج آزمایش تحمل گلوکز نشان دهنده ی ابتلا به دیابت نوع 2 باشد، پزشک تکرار این آزمایش را در روز دیگری برای شما تجویز خواهد کرد یا از آزمایش خون دیگری برای تایید این تشخیص استفاده خواهد کرد. عوامل بسیاری از جمله بیماری، سطح فعالیت و برخی از داروها، می توانند بر دقت آزمایش تحمل گلوکز تاثیر داشته باشند.

نتایج مرتبط با دیابت بارداری

اگر برای تشخیص دیابت بارداری مورد آزمایش قرار گرفته باشید، پزشک شما نتایج هر کدام از آزمایش های گلوکز خون را در نظر خواهد گرفت.

در صورتی که سطح گلوکز خون شما پس از آزمایش یک ساعته، بیشتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر (8/7 میلی مول بر لیتر) باشد، پزشک انجام آزمایش سه ساعته را توصیه می کند. در صورتی که سطح گلوکز خون شما پس از آزمایش یک ساعته، بیش از 190 میلی گرم بر دسی لیتر (6/10 میلی مول بر لیتر) باشد، نشان دهنده ابتلای شما به دیابت بارداری است.

برای آزمایش سه ساعته:

• سطح طبیعی گلوکز خون ناشتا، پایین تر از 95 میلی گرم بر دسی لیتر (3/5 میلی مول بر لیتر) است.

• یک ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکز، سطح طبیعی گلوکز خون پایین تر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر (10 میلی مول بر لیتر) است.

• دو ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکز، سطح طبیعی گلوکز خون پایین تر از 155 میلی گرم بر دسی لیتر (6/8 میلی مول بر لیتر) است.

دیابت بارداری

• سه ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکز، سطح طبیعی گلوکز خون پایین تر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر (8/7 میلی مول بر لیتر) است.

در صورتی که یکی از نتایج آزمایش، بیشتر از حد طبیعی باشد، باید آزمایش را 4 هفته بعد دوباره تکرار کنید. در صورتی که دو یا بیشتر از دو تا از نتایج، بیشتر از حد طبیعی باشند، نشان دهنده ی ابتلای شما به دیابت بارداری است.

دقت داشته باشید که اگر مبتلا به دیابت بارداری شده باشید، می توانید با کنترل دقیق سطح قند خون در روزهای باقی مانده از بارداریتان، از بروز عوارض آن جلوگیری کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات