آزمایش تحمل گلوکز – بخش اول

آزمایش تحمل گلوکز (GTT) که با نام آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) نیز شناخته می شود، واکنش بدن شما را به قند (گلوکز)، اندازه گیری می کند. آزمایش تحمل گلوکز می تواند برای غربالگری دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. نسخه ی اصلاح شده ی این آزمایش برای تشخیص دیابت بارداری که در دوران بارداری به وجود می آید، کاربرد دارد.

علت انجام آزمایش تحمل گلوکز

آزمایش تحمل گلوکز می تواند قبل از این که سطح قند خون ناشتای شما غیر طبیعی بشود، برخورد غیر طبیعی بدن شما با گلوکز را پس از خوردن غذا شناسایی کند.

خطرات انجام آزمایش تحمل گلوکز

خطرات مرتبط با دریافت نمونه ی خون بسیار کم است. پس از این که خون شما را دریافت کردند، ممکن است جای سوزن سرنگ کبود شده یا دچار خونریزی شود. همچنین ممکن است احساس سرگیجگی به شما دست دهد. در برخی موارد احتمال عفونت نیز وجود دارد.

آزمایش تحمل گلوکز

آزمایش تحمل گلوکز

آمادگی برای انجام آزمایش تحمل گلوکز

خوردن و نوشیدن معمولی در روزهای قبل از انجام آزمایش، اهمیت زیادی دارد. در صورت داشتن بیماری یا مصرف دارو، پزشک خود را در جریان بگذارید، چرا که این عوامل می توانند بر روی نتایج آزمایش تاثیر داشته باشند.

هشت ساعت قبل از انجام آزمایش، نباید هیچ گونه ماده ی غذایی یا مایعات به بدن شما وارد شود. می توانید از شب قبل از انجام آزمایش، از خوردن و آشامیدن اجتناب کرده و صبح زود آزمایش را انجام دهید.

چگونگی انجام آزمایش

آزمایش تحمل گلوکز در چندین مرحله انجام می شود. هنگام مراجعه به آزمایشگاه ابتدا یک نمونه ی خون از شما خواهند گرفت. این نمونه ی خون برای اندازه گیری سطح قند خون ناشتا مورد استفاده قرار می گیرد. ادامه ی مراحل نسبت به این که برای تشخیص دیابت نوع 2 مراجعه کرده باشید یا برای تشخیص دیابت بارداری، متفاوت خواهد بود:

دیابت نوع 2

در صورتی که پزشک برای تشخیص دیابت نوع 2 شما را تحت آزمایش قرار داده باشد:

• حدود 237 میلی لیتر از محلول شربت گلوکز که حاوی 75 گرم شکر است، به شما داده می شود که باید بنوشید.

• دو ساعت بعد، سطح قند خون شما دوباره اندازه گیری خواهد شد.

آزمایش تحمل گلوکز

دیابت بارداری

کارشناسان توصیه می کنند تا آزمایش چالش گلوکز خون یک ساعته، برای بررسی دیابت بارداری در زنانی که بارداری کم خطری دارند، بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام گیرد.

در صورتی که احتمال ابتلای شما به دیابت بارداری زیاد باشد، پزشک ممکن است بررسی دیابت بارداری را زودتر از زمانی که بیان کردیم، انجام دهد. عواملی که احتمال ابتلای شما به دیابت بارداری را افزایش می دهند، عبارتند از:

• سابقه ی دیابت بارداری در بارداری های قبلی

• سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت

• چاقی

• داشتن وضعیت پزشکی مرتبط با دیابت، مانند سندرم متابولیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که در معرض خطر هستید یا نتیجه ی آزمایش یک ساعته مشکوک باشد، ممکن است انجام آزمایش سه ساعته تحمل گلوکز را برای شما تجویز کند.

برای آزمایش سه ساعته:

• از شما خواسته می شود تا برای انجام این آزمایش ناشتا باشید (هشت ساعت قبل از انجام آزمایش از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید)، تا قند خون ناشتا اندازه گیری شود.

• سپس از شما خواسته می شود تا حدود 237 میلی لیتر محلول گلوکز که حاوی 100 گرم قند است را بنوشید.

• سطح گلوکز خون، یک ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد از نوشیدن محلول اندازه گیری خواهد شد.

پس از نوشیدن محلول گلوکز، احتمالا مجبور خواهید بود تا برای دادن آزمایش ها در آزمایشگاه بمانید.

پس از انجام آزمایش تحمل گلوکز، می توانید بلافاصله کارهای روزمره خود را انجام دهید.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات