سنجش و معیارها در سونوگرافی NT

سونوگرافی انتی nt برای چیست

پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه این مطلب، بخش اول سونوگرافی ان تی را بخوانید.

میزان دقت سونوگرافی ان‌تی چقدر است؟

این سونوگرافی، خود به تنهایی 77 درصد از جنین‌های مبتلا به سندروم داون را شناسایی می‌کند. گاهی ممکن است نتیجۀ یک سونوگرافی نشانگر آن باشد که احتمال مبتلا بودن جنین به سندروم داون زیاد است، حتی در این‌ صورت هم احتمال ابتلای قطعی جنین به این سندروم پایین است. به این مورد، نتیجۀ مثبت کاذب می‌گویند.

میزان بروز مثبت‌ کاذب در سونوگرافی ان‌ تی 5 درصد است. این امر به این معنی است که از هر 20 زنی که به آن‌ها گفته می‌شود احتمال مبتلا بودن جنین به سندروم داون بالا است، یک نفر به اشتباه چنین خبری را دریافت کرده است.

ترکیب نتایج ان‌تی با نتیجۀ آزمایش خون، نتیجۀ دقیق‌تری در پی دارد. در آزمایش خون میزان هورمون‌ها، بتا hCG آزاد و پروتئین پلاسمایی A وابسته به حاملگی (PAPP-A) محاسبه می‌شود. جنین‌های مبتلا به سندروم داون میزان hCG بالا و PAPP-A پایین دارند.

سونوگرافی انتی nt برای چیست

دقیق‌ترین تست غربالگری، تست تشخیصی غیرتهاجمی (NIPT) است که می‌توانید آن را به صورت خصوصی انجام دهید. میزان تشخیص این تست 99 درصد است. میزان احتمال بروز مثبت‌کاذب در NIPT ، 0.1 درصد است که یعنی این تست در مقایسه با تست‌های ترکیبی درصد خطای پایین‌تری دارد.

اندازۀ نرمال در سونوگرافی NT چند است؟

زمانیکه اندازۀ جنین بین 45 میلی متر و 84 میلی متر است، ضخامت ان‌تی (تراکم مایع زجاجی پشت گردن) کمتر از 3.5 میلی متر، نرمال محسوب می شود. میزان ان‌تی اغلب متناسب با رشد جنین افزایش پیدا می کند.

تصاویر زیر، سطوح مختلف ان‌تی را نشان می دهد.

ان‌ تی با ضخامت 1.3 میلی متری

سونوگرافی انتی nt برای چیست

ان‌ تی با ضخامت 2.9 میلی متری

سونوگرافی انتی nt برای چیست

جنین با ان‌ تی 1.3 میلی متری در بازۀ نرمال قرار دارد. جنین با ان‌تی 2.9 میلی متری نیز در بازۀ نرمال قرار دارد.

از هر 10 جنین، 9 تای آن ها که میزان ضخامت ان‌تیشان بین 2.5 میلی متر و 3.5 میلی متر است به سندروم داون مبتلا نمی شوند.

ان‌ تی با ضخامت 6 میلی متری

سونوگرافی انتی nt برای چیست

با افزایش ضخامت ان‌تی احتمال ابتلای جنین به سندروم داون و نیز دیگر ناهنجاریهای کروموزومی افزایش پیدا می کند. در جنینی با ان‌تی 6 میلی متری احتمال ابتلا به سندروم داون و نیز دیگر ناهنجاری های کروموزومی و ناراحتی های قلبی بسیار زیاد است. داشتن این میزان مایع در میان جنین ها امری نادر است.

با این حال، حتی اگر میزان NT نرمال هم باشد باز باید همراه با نتایج آزمایش خون و تاثیر دیگر عوامل نظیر سن مورد بررسی قرار گیرد. مسئول سونوگرافی، مقدار ان‌تی و نتیجۀ آزمایش خون و عوامل تاثیرگذار دیگر را در یک پایگاه داده وارد می کند تا به این واسطه دقیق تر بتواند احتمال ابتلای جنین به سندروم داون را تخمین بزند.

اگر احتمال ابتلا به سندروم داون در فرزندم زیاد باشد چه کار کنم؟

بیشتر زنانی که به آن‌ها گفته می‌شود احتمال ابتلای جنین‌شان به سندروم داون بالا است (یک نفر در هر 150 نفر یا کمتر) در نهایت فرزند خود را بدون این سندروم به دنیا می‌آورند. حتی اگر احتمال ابتلا به این سندروم بالا و حدود یک به پنج باشد، باز هم هنوز شانس چهار به پنج دارید که فرزندتان مبتلا به سندروم داون نباشد. با این حال، کاملا طبیعی است که احساس نگرانی داشته باشید و درست ندانید که باید چه کار کنید.

سونوگرافی انتی nt برای چیست

اگر در میان دسته زنانی قرار داشته باشید که احتمال ابتلای جنین‌شان به سندروم دان بالا است، پزشک متخصص‌تان شما را به نزدیک‌ترین واحد تخصصی پریناتولوژی (FMU) ارجاع می‌دهد. این واحد از پزشک‌ها و پرستارانی متخصص موارد مرتبط با زنان باردار و جنین تشکیل شده است. آن‌ها سونوگرافی انجام می‌دهند، بچۀ شما را بررسی می‌کنند، یافته‌هایشان را با شما در میان می‌گذارند و راه حل‌های ممکن را برایتان تشریح می‌کنند.

تنها راهی که می‌توان به طور قطع از وجود سندروم داون یا دیگر ناهنجاری‌های کروموزومی در فرزندتان اطلاع پیدا کرد، انجام تست‌های تشخیصی تهاجمی نظیر نمونه گیری از پرزهای جفتی (CVS) یا آمنیوسنتز است. از آنجا که این تست‌ها خطر سقط جنین را در پی دارند، تصمیم‌گیری در مورد انجام آن‌ها دشوار است اما نیازی نیست که عجولانه تصمیم بگیرید.

یکی از مزایای تست‌های ترکیبی این است که آن را در اوایل دوران بارداری‌تان انجام می‌دهید و این امر به شما فرصت کافی می‌دهد تا در مورد قدم بعدی‌تان تصمیم صحیح بگیرید. این امکان وجود دارد که در سه ماهۀ اول بارداری‌تان تست نمونه‌گیری از پرزهای جفتی را بدهید و نتیجۀ آن را بگیرید. اگر مورد انجام این آزمایش تردید دارید می توانید تا هفتۀ 15 بارداری صبر کنید و سپس آزمایش آمنیوسنتز را بدهید.

تیم پزشکی پریناتولوژی به‌طور مفصل تمام این آزمایشات را برای‌تان توضیح خواهد داد. همچنین این امکان را پیدا می‌کنید که با آن‌ها در مورد تاثیر هر یک از ناهنجاری‌ها روی سلامت و رشد آتی فرزندتان حرف بزنید.

سونوگرافی انتی nt برای چیست

در انگلستان از سال 2018، زنانی که نتایج آزمایشات ترکیبی آن‌ها احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون را نشان می‌دهد به واحد خدمات سلامت ملی (NHS) فرستاده می‌شوند تا در آنجا آزمایشات تشخیصی غیرتهاجمی (NIPT) را انجام دهند.

NIPT یک آزمایش غربالگری بسیار دقیق است، بنابراین تنها در صورتی افراد باردار برای انجام آزمایشات تهاجمی نظیر نمونه‌گیری از پرزهای جفتی و آمنیوسنتز ارجاع داده می‌شوند که نتایج آزمایشات NIPT وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین را تایید کنند. در حال حاضر NIPT تنها به صورت خصوصی ارائه می‌شود.

برخی از والدینی که قبل از تولد فرزندشان به وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین پی می‌برند خود را با این تصمیم دشوار مواجه می‌بینند که آیا باید بارداری را پایان بدهند یا نه. با این حال، توصیه می‌شود که هرگز نباید تنها با تکیه بر نتایج سونوگرافی ان‌ تی به فکر پایان دادن به بارداری‌تان باشید. اگر در مورد مشاوره‌هایی که توسط پزشک‌تان به شما داده می‌شود احساس خوبی ندارید، همیشه با پزشک‌های متخصص دیگر نیز مشورت کنید.

آیا با انجام سونوگرافی NT میزان احتمال ابتلای جنین به دیگر ناهنجاری‌ها نیز به من گفته می‌شود؟

مسئول سونوگرافی میزان احتمال ابتلای جنین به سندروم ادواردز (Edwards’ syndrome) و سندروم پاتو (Patau’s syndrome)، که از دیگر ناهنجاری‌های کروموزومی هستند را نیز برایتان محاسبه می‌کند.

بروز این شرایط نسبت به سندروم داون به ندرت صورت می‌گیرد اما متاسفانه بارداری‌هایی که تحت این شرایط قرار می‌گیرند، در اغلب موارد به سقط جنین می‌انجامند. جنین‌هایی که از این شرایط رنج می‌برند اغلب به ناهنجاری‌های دیگری نیز دچارند که در سونوگرافی ان‌ تی و سونوگرافی انومالی در هفتۀ 20 بارداری قابل مشاهده است.

مترجم: ملوک دانشمند

سونوگرافی ان تی NT در تهرانپارس

2.8 9 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام و خسته نباشید
من یک مادر باردار هستم اگر در ازمایش nt من نوشته باشه مشکوک به سندروم داون ایا واقعا جنین من بیماره؟!!

سلام وقت بخیر من یه جا رفتم سنو nt انجان دادم بم گفتن که nt بچه بالاست ولی یه جای دیگه رفتم همون سنو رو دادم بم گفتن اصلا هیچ مشکلی نداره بچه الان من تو شک افتادم نمیدونم کدوم درسته

سلام وقتتون بخیر ان تی ۱/۷خوبه؟

کاملا نرمال وطبیعیه از ۱/۷تا۳/۵نرماله

سلام انتی منم ۲/۳۹هست در۱۱هفته گی دکترگفته بالاست بایدازمایش خون بدی نمونه بره تهران جوابش بیادویک سونوبراخودم واکوقلب براجنین در۱۷هفتگی نوشته نگرانم.ممنونم نظربدهید

سلام وقت بخیر ان تی من ۲,۶ هستش و دکترم گفته سندروم داون داره جنین ایا امکانش هست؟ یا من دکترمو عوض کنم؟

سلام. من سونو ان تی انجام دادم که آن تی 1.1 هست. در آزمایش غربالگری 3 ماهه اول هم نوشته screening negative برای سندروم دان و برای ترایزومی 18. شاخص free_B_hcg اما مقدارش 2.4 هست اما مقدارPAPP_Aدر رنج نرمال هست. آیا بایستی نگران باشم؟

دردوازده هفته سونوانتی دادام مشکوک به دختردرامد ایاسونو درسته یاغلط

سلام من۳۰سالمه درهفته ۱۱حاملگی قراردارم سنوگرافی دادم وازمایش انتی جنین۲/۳۹شده وگفتم نرمالش باید۲/۳۲باشددکتربرام ازمایش نوشته گفته جوابش بایددرتهران برسی بشه واکوقلب برابچه وسنوگرافی براخودم نوشته خیلی نگرانم راهنمای کنید.ممنون

سلام در۱۱هفتگی انتی۲/۳۹نرماله دکترگفته بالاست؟؟